fbpx

logo

View this email in your browser

Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:

[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]

ΦΕΣΤΙΒΑΛ

 

Στο 27ο ΦΝΘ θα προβληθούν 261 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους, ανάμεσα στα οποία και 72 παγκόσμιες, 40 διεθνείς και 11 ευρωπαϊκές πρεμιέρες. Το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί στην ιστορική έδρα του, στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, στις αίθουσες του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές καθώς και στον κινηματογράφο Μακεδονικόν. Παράλληλα, παρακολουθούμε ταινίες και διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr. Δείτε το πρόγραμμα προβολών εδώ.

 

1ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
7 – 9 Μαρτίου| Θέατρο Sureal

Η Θεσσαλονίκη αποκτά το δικό της Φεστιβάλ Αφήγησης και υποδέχεται παραστάσεις και εργαστήρια το τριήμερο 7-9 Μαρτίου 2025. Οι διοργανωτές αναφέρουν: “Με πρωτοβουλία του Θεάτρου Sureal (Θεσσαλονίκη) και του Τεχνοδρομίου Κέντρου Λόγου και Τεχνών (Λεμεσός) εγκαινιάζουμε και οραματιζόμαστε ένα σύγχρονο, δυναμικό Φεστιβάλ Αφήγησης με ελληνικές και διεθνείς συμμετοχές. Σας καλούμε να μοιραστούμε παραμύθια, μύθους και θρύλους, με διάθεση επικοινωνίας, εξερεύνησης, αλλά και παραμυθίας, καθώς η αφήγηση ιστοριών αποτελεί πράξη αρχέγονη, συνδεδεμένη με τη βαθύτερη ανάγκη του ανθρώπινου είδους να δώσει μορφή στην εμπειρία του αλλά και να ερμηνεύσει τον κόσμο που το περιβάλλει. Ακόμη, σας προσκαλούμε να γνωρίσετε την τέχνη της προφορικής αφήγησης μέσα από βιωματικά εργαστήρια και ένα μοναδικό σεμινάριο για τα παραμύθια και τις παραλλαγές τους”. Οργανωτική επιτροπή: Κατερίνα Βοσκαρίδου, Δέσποινα Αριστείδου, Στέλλα Τσίγγου, Καλλιτεχνική διεύθυνση: Στέλλα Τσίγγου, Επικοινωνία – δημόσιες σχέσεις: Κατερίνα Χατζηκωνσταντίνου, Παραγωγή: Κάχτα ΑΜΚΕ.

 

3ο Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών Βόρειας Ελλάδας
8 – 9 Μαρτίου| Θέατρο Αθήναιον – Σκηνή Α

Το ελληνικό θέατρο σκιών πρόκειται για τη μοναδική μορφή λαϊκού θεάτρου στη χώρα μας, το οποίο όχι μόνο επιβιώνει αλλά βρίσκεται επάξια στην κορυφή των προτιμήσεων τόσο του παιδικού όσο και του ενήλικου κοινού. Το Πανελλήνιο Σωματείο Θεάτρου Σκιών, το οποίο αποτελεί τον μοναδικό επίσημο φορέα που τους εκπροσωπεί συλλογικά, συμπληρώνει φέτος 100 χρόνια διαρκούς παρουσίας και δράσης σε συνδικαλιστικό και πολιτιστικό επίπεδο.Το διήμερο 8-9 Μαρτίου 2025, η καρδιά των εορταστικών εκδηλώσεων χτυπά στο Θέατρο Αθήναιον με το 3ο Φεστιβάλ θεάτρου σκιών Βόρειας Ελλάδας να αφιερώνεται στην επέτειο των 100 χρόνων. Ως αναπόσπαστο κομμάτι των αντίστοιχων αφιερωμάτων σε όλη την επικράτεια, η Βόρεια Ελλάδα τιμά τους πρωτομάστορες της τέχνης με κλασικές και πρωτότυπες παραστάσεις.

 

12ο Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης
28 Μαρτίου – 15 Απριλίου| ΑΠΟΘΗΚΗ Δ’, ΛΙΜΑΝΙ / ΦΟΥΑΓΙΕ ΔΗΜΑΡΧΙΑΚΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ

Το 12ο Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης κινείται σε τέσσερις βασικούς άξονες. Στα πέντε ρεσιτάλ του κεντρικού κύκλου δράσεων, αναγνωρισμένοι σολίστ με διεθνή καριέρα παρουσιάζουν εκ διαμέτρου αντιθετικά προγράμματα, που επιχειρούν να προσεγγίσουν, στο μέτρο του δυνατού, όλο το φάσμα των μουσικών στυλ και ιδιωμάτων. Ο κύκλος μουσικής δωματίου πρωτοεμφανίζεται στο φετινό Φεστιβάλ με δύο συναυλίες εξαιρετικών ανερχόμενων καλλιτεχνών και συμπληρώνεται από μία μοναδική προβολή – συναυλία βωβού κινηματογράφου με συνοδεία ζωντανής μουσικής. Στις παράλληλες δράσεις περιλαμβάνονται masterclasses, εργαστήρια, παρουσιάσεις και ανοιχτά μαθήματα με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που αναφέρονται σε σπουδαστές και διδάσκοντες μουσικής, αλλά και δράσεις για παιδιά. Οι φετινές δράσεις ολοκληρώνονται πανηγυρικά με την πραγματοποίηση του 6ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πιάνου όπου 41 νέοι Έλληνες πιανίστες διαγωνίζονται με στόχο, εκτός των χρηματικών επάθλων, τις ευκαιρίες πραγματοποίησης συναυλιών σε έγκυρους χώρους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

ΕΚΘΕΣΕΙΣ

 

Περί ανθρώπων
5 Μαρτίου – 14 Σεπτεμβρίου | Momus – Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Η έκθεση παρουσιάζει μια ανθολογία 107 φωτογραφικών έργων, Ελλήνων και ελληνικής καταγωγής φωτογράφων, ιστορικών και σύγχρονων, από τις συλλογές του Μουσείου. Τα έργα σκιαγραφούν, στη διάρκεια ενός αιώνα, από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα, μεταξύ άλλων, στημένα οικογενειακά και γυμνά πορτρέτα σε φωτογραφικά στούντιο, αποτυπώσεις της τρέχουσας ή ιστορικής κοινωνικής και πολιτικής συνθήκης, την απόλυτη στιγμή με την πηγαία ενέργειά της, τη σκηνοθετική επινόηση με την πλήρως ελεγχόμενη διάταξη. Στα έργα ενσωματώνονται επίσης ιδιαίτερες αφηγήσεις, εικαστικοί πειραματισμοί, ημερολογιακά ιδιώματα, μεταφορές για κεντρικά ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως ο θάνατος ή το οικείο και το ξένο, αλλά και τη διερεύνηση του εαυτού στην εποχή του me culture. Η έκθεση κλείνει με μια νότα από το αύριο και την απεικόνιση του μετα-ανθρώπινου μέσα από ειδικό λογισμικό και εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης.

 

Μιχάλης Αρφαράς: Αφιέρωμα στον Καβάφη 
07 Μαρτίου – 01 Ιουνίου | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Πρωτότυπα έγχρωμα χαρακτικά σε λινόλεουμ του εικαστικού Μιχάλη Αρφαρά για τον Καβάφη περιλαμβάνει η νέα έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ. Πρόκειται για 34 χαρακτικά για το αυθεντικό βιβλίο έργο τέχνης Κ. Π. Καβάφη Ποιήματα. Αποκηρυγμένα, κρυμμένα, ανολοκλήρωτα (Ίδρυμα Ωνάση, Εκδόσεις Διάττων, 2022) του Μιχάλη Αρφαρά. Επιμελητής της έκθεσης στο Τελλόγλειο είναι ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, Miguel Fernandez Belmonte. Το βιβλίο αποτελεί αναμφισβήτητα έναν ιδιαίτερο δημιουργικό σταθμό στην εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη, στον οποίον ανήκει η αισθητική εικόνα του έργου. Για την εικονογράφησή των ποιημάτων ο Μιχάλης Αρφαράς δημιούργησε 34 έγχρωμα χαρακτικά σε λινόλεουμ και 50 μονόχρωμες οξυγραφίες σε μέταλλο. Την τυπογραφία επιμελήθηκε ο Νίκος Βοζίκης.

 

Άννα Βιλδιρίδου – Ζωγραφική και Κόσμημα
1 Μαρτίου 2025 – 6 Απριλίου | Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Μια εικαστική διαδρομή 34 χρόνων με περισσότερα από 70 έργα και εγκαταστάσεις της Άννας Βιλδιρίδου, από το 1989 έως το 2023, μαζί με μια επιλογή σχεδίων και κοσμημάτων, παρουσιάζεται στη νέα φιλοξενούμενη έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ. Τα περισσότερα ζωγραφικά και τρισδιάστατα έργα χαρακτηρίζονται από έντονες χρωματικές αντιθέσεις και από τη χρήση διαφορετικών υλικών και τεχνικών (ακρυλικά, κολλάζ, ακουαρέλα κ.ά.). Οι κύριες θεματικές τους αφορούν την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την ιστορία του Ελληνικού Κράτους έως τη σύγχρονη εποχή, με έμφαση στο νόμισμα και στις χρηματικές συναλλαγές.

 

συμβουλές καλλιτεχνικής φύσεως του Βίκτωρα Κοέν
7 Μαρτίου – 21 Ιουνίου | Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ

Στην έκθεση ο Βίκτωρ Κοέν μοιράζεται την καλλιτεχνική του διαδικασία μέσα από μια σειρά συμβουλών, απόσταγμα της δια βίου ενασχόλησής του με την τέχνη. Ως εκπαιδευτικός και καλλιτέχνης, αναγνωρίζει τη σημασία που έχουν οι συμβουλές για τη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής ταυτότητας των φοιτητών αλλά και τη λεπτότητα του χειρισμού που απαιτείται για την καλύτερη εφαρμογή και κατανόησή τους. Όπως σημειώνει ο ίδιος «οι δωρεάν συμβουλές έχουν πάντα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Και είναι αυτές που, πέραν της αδιάκοπης δουλειάς, αποτελούν έναν σταθερό και αποφασιστικό  παράγοντα για ό,τι είμαι και όσα έχω κάνει. Για έναν δάσκαλο, το να εκφράζει αλλά και να ανταλλάσσει απόψεις πάνω σε κάτι τόσο προσωπικό όσο η τέχνη (με όλους τους συναισθηματικούς παράγοντες που εμπλέκονται στην αποδοχή ή στην με πείσμα απόρριψή τους), το να δίνεις συμβουλές γίνεται μια δια βίου ενασχόληση».

 

O μη κερδοσκοπικός δημοσιογραφικός οργανισμός iMEdD (incubator for Media Education  and Development) παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του Παγκόσμιου Δικτύου Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (GIJN).Η έκθεση παρουσιάζει φωτογραφίες από τον Οδηγό του GIJN για δημοσιογράφους σχετικά με τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου, προσφέροντας μια συναρπαστική οπτική αφήγηση για τις συγκρούσεις, τα εγκλήματα πολέμου και τις συνέπειές τους. Μέσα από αυτές τις εικόνες, η έκθεση αναδεικνύει τη σημασία της ερευνητικής δημοσιογραφίας, της έρευνας για τα ανθρώπινα δικαιώματα και της νομικής τεκμηρίωσης στην έκθεση της αλήθειας.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

 

Ο Τάκης Μαυρωτάς στο Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου
10 Μαρτίου | 19:00 | Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου

Το Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου φιλοξενεί τον Τάκη Μαυρωτά, Διευθυντή Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, στη διάλεξη: Ανάταση με την τέχνη της εποχής μας | Από τους Picasso, De Chirico, Cocteau στους Τσαρούχη, Εγγονόπουλο, Φασιανό, Αδαμάκο. Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου των Εκδόσεων Μέλισσα “Τάκης Μαυρωτάς | Λέξεις και Τέχνη | 50 ομιλίες”. Στο πλαίσιο της διάλεξης, το Μουσείο Οίνου θα είναι επισκέψιμο 18:00-19:00 και η είσοδος θα είναι ελεύθερη.

 

Τιμητική εκδήλωση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μανόλη Αναγνωστάκη
10 Μαρτίου | 10:30 | Παλαιό Κτίριο Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ, Αίθουσα “Αλέξανδρος Παπαναστασίου”

«Μανόλης Αναγνωστάκης: 100 χρόνια από τη γέννησή του» είναι ο τίτλος της τιμητικής εκδήλωσης που διοργανώνουν η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, το Τμήμα Φιλολογίας ΑΠΘ, το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ και ο Όμιλος Φίλων του Ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη, τη Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025 και ώρα 12.00, στην Αίθουσα Τελετών του Παλαιού Κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. Η εκδήλωση έχει στόχο να τιμήσει τη μνήμη και το έργο του Μανόλη Αναγνωστάκη, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές του 20ού αιώνα, ο οποίος συνδέθηκε άρρηκτα με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τόσο ως απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής, όσο και ως επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής. Σκοπός της εκδήλωσης είναι να γίνουν ευρύτερα γνωστά το έργο και η δημόσια παρουσία τού Μανόλη Αναγνωστάκη, γι’ αυτό και η εκδήλωση απευθύνεται σε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, καθώς και σε κάθε πολίτη που ενδιαφέρεται για τη λογοτεχνία αλλά και για τον πολιτισμό.

 

ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΚΑΡΗΣ
17 Μαρτίου | 19:00 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΡΙΑΔΗΣ Μ2)

Το Μέγαρο Μουσικής συνεχίζει τον κύκλο εκδηλώσεων “Συγγραφείς του κόσμου”, φιλοξενώντας αγαπημένους συγγραφείς του αναγνωστικού κοινού. Αντλώντας συνομιλητές από ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών ιδιοτήτων και με συγγραφείς από όλο τον κόσμο, φιλοδοξία του ΟΜΜΘ είναι να συμβάλει στη διεύρυνση του πολιτισμικού διαλόγου και να προσφέρει στο κοινό του αλησμόνητες συζητήσεις. Στις 17/3, προσκεκλημένοι είναι ο συγγραφέας Πέτρος Μάρκαρης και η δημοσιογράφος Εύη Καρκίτη. Θα υπάρχει διερμηνεία στην ελληνική νοηματική.

 

«Εμβληματικές Γυναικείες Προσωπικότητες της Μακεδονίας»
7 Μαρτίου | 18.30 | Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας

Στο πλαίσιο εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας, το  Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας (ΙΜΜΑ) πραγματοποιεί και προσκαλεί σε διαδραστική εκδήλωση για την ανάδειξη τεσσάρων εμβληματικών γυναικών που έδρασαν στον χώρο της Μακεδονίας. Η Μακεδονομάχισσα Περιστέρα Κράκα, η δασκάλα  Άννα Τριανταφυλλίδου, η Ερυθροσταυρίτισσα Άννα Μελά-Παπαδοπούλου και η ζωγράφος Θάλεια Φλωρά-Καραβία, «ζωντανεύουν» και αφηγούνται στιγμές από την πολυτάραχη ζωή τους, μέσα στους χώρους του Μουσείου που μετατρέπεται σε θεατρικό σκηνικό και μας μεταφέρει στις αρχές του 20ου αιώνα. Η Καθηγήτρια του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΙΤ) του ΙΜΜΑ, κ. Σταυρούλα Μαυρογένη, μελετώντας αρχειακό υλικό ακολουθεί την πορεία των τεσσάρων γυναικών και συγγράφει κείμενα που αποτυπώνουν το όραμα και τους αγώνες τους για έναν κόσμο ενσυναίσθησης και  προσφοράς.

ΘΕΑΤΡΟ | ΧΟΡΟΣ

 

Η Πύλη της Κόλασης
Κείμενο – Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
5 – 9 Μαρτίου | Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ

Το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού έχει ως αφετηρία δύο θυελλώδεις ερωτικές ιστορίες.
Η πρώτη συνέβη τον 19ο αιώνα και συντάραξε το Παρίσι. Δύο από τους σημαντικότερους γλύπτες του κόσμου, ο Αύγουστος Ροντέν και η Καμίγ Κλοντέλ ερωτεύονται. Ο Ροντέν, που διατηρούσε παράλληλα άλλη μόνιμη σύντροφο, ανακαλύπτει και εμπνέεται από την ιστορία ενός άλλου παράνομου ζευγαριού του 13ου αιώνα. Ήταν ο Πάολο και η Φραντσέσκα, που έζησαν με τη σειρά τους έναν κρυφό έρωτα για 9 χρόνια, γιατί η Φραντσέσκα ήταν παντρεμένη με τον αδερφό του, που τελικά θα τους δολοφονήσει. Ο Ροντέν θα δημιουργήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά γλυπτά όλων των εποχών, τον Σκεπτόμενο, την Πύλη της Κόλασης και το Φιλί, που απεικονίζει τους αγκαλιασμένους Πάολο και Φραντσέσκα, λίγο πριν δολοφονηθούν. Και θα γίνει διάσημος. Αντίθετα, η πατριαρχική εποχή θα διαλύσει το ταλέντο και τον ψυχισμό της Κλοντέλ και θα την κλείσει σε ψυχιατρείο για 30 χρόνια. Τέσσερις ερμηνευτές, στην πιο εικαστική μέχρι τώρα παράσταση του σκηνοθέτη, δημιουργούν έναν κόσμο για την αφύπνιση του ανθρώπινου πνεύματος, την προσπάθειά του να νικήσει τον χρόνο και την ασταμάτητη φόρα του να αναζητά τον έρωτα.

 

Διαμεσική παράσταση “Καθρεφτης”
7-29 Μαρτίου | Goethe-Institut Thessaloniki

Μια εμβυθιστική εμπειρία παράστασης σύγχρονου χορού από την καλλιτεχνική ομάδα Die Wolke. Η Die Wolke art group, γνωστή στο κοινό της Θεσσαλονίκης από έργα όπως Poetics of Space, Η Τρικυμία, και Across Time, παρουσιάζει τη νέα της δουλειά με τίτλο Καθρέφτης, μια παράσταση-εγκατάσταση εμπνευσμένη από το βιβλίο του Michael Ende “Ο Καθρέφτης Μέσα Στον Καθρέφτη: ένας λαβύρινθος”  [“Der Spiegel im Spiegel: ein Labyrinth”]. Σε συνεργασία με το Goethe-Institut Thessaloniki και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, το έργο παίρνει τη μορφή της περιπατητικής εμπειρίας, της performance σύγχρονου χορού, αλλά και της διαμεσικής έκθεσης για περιορισμένο αριθμό θεατών. Ο λαβύρινθος του Ende, με Μινωικές ρίζες και προεκτάσεις στην ψυχολογία του Jung, αποτελεί μεταφορά για μια ενδοσκοπική προσωπική πορεία προς την αναζήτηση του κέντρου, μια διαδρομή που για τον κάθε αναγνώστη είναι διαφορετική.

 

«SILLILAB: NO DIFFERENCE BETWEEN HO HO HO!!!»
Κείμενο- Σκηνοθεσία- Χορογραφία: Ρούλα Πατεράκη
Πρεμιέρα: 29 Μαρτίου | Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Η Ρούλα Πατεράκη, η μεγάλη κυρία του ελληνικού θέατρου, επιστρέφει στο ΚΘΒΕ υπογράφοντας τo κείμενο, τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία της νέας παραγωγής με τίτλο «Sillilab: No Difference Between Ho Ho Ho!!!». Το έργο είναι αφιερωμένο στον κορυφαίο μαθηματικό του 20ού αιώνα, Τζον φον Νόιμαν και εξερευνά, με πρωτότυπο αφηγηματικό τρόπο, το πνεύμα και το έργο ενός πραγματικού «ήρωα» της επιστήμης, μιας πολυσχιδούς προσωπικότητας και «υπερδιάνοιας» του 20ού αιώνα που άλλαξε τον ρου της ανθρωπότητας και της τεχνολογίας.Στο πρωτοποριακό θεατρικό έργο μιλούν για εκείνον, οι γυναίκες της ζωής του, η μητέρα του, η κόρη του, οι συνεργάτες αλλά και όλοι οι σπουδαίοι επιστήμονες του 20ου αιώνα, μέσα από τη μοναδική σκηνική γλώσσα της Ρούλας Πατεράκη σε μια παράσταση που συνδυάζει το ανθρώπινο με το τεχνητό και συνδέει το παρελθόν με το μέλλον.

 

«Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας
Πρεμιέρα: 29 Μαρτίου | Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Ο ερωτευμένος νεαρός ιππότης Καλίστο, αδυνατώντας να διαχειριστεί την απόρριψη της αγαπημένης του Μελιβέας, δέχεται τη συμβουλή του υπηρέτη του Σεμπρόνιο και ζητάει βοήθεια από τη Θελεστίνα, μια δαιμόνια προξενήτρα, πρώην ιερόδουλη και νυν προαγωγό, η οποία κατέχει τα μυστικά του έρωτα και δίνει λύσεις στα προβλήματα, έναντι αμοιβής, με αλχημείες και μαγικά βότανα. Η Θελεστίνα, βάζει το σχέδιο της σε εφαρμογή, ώστε το νεαρό ζευγάρι να ερωτευθεί με πάθος. Πανούργα, χειριστική και εξαιρετικά ικανή στο να καταλαβαίνει τους ανθρώπους και να εκμεταλλεύεται τις αδυναμίες τους, χρησιμοποιεί ανορθόδοξους τρόπους, μηχανορραφίες και «ραφές» παντός τύπου που εκχυδαΐζουν τον αγνό «πλατωνικό» έρωτα και εμπλέκουν τους ήρωες σε απρόβλεπτες περιπέτειες. Απόδοση κειμένου και σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριου Πελτέκη, μια ιλλαροτραγωδία που «εξερευνά» τις ανθρώπινες αδυναμίες, την απληστία και τον έρωτα, η οποία διαδραματίζεται στα τέλη του Μεσαίωνα και ανεβαίνει για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ.

 

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΑΚΟΥ
7 – 23 Μαρτίου | RADIO CITY THEATRE

Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Άρθουρ Μίλερ «Ο Θάνατος του Εμποράκου», με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον εμβληματικό ρόλο του Γουίλι Λόμαν και συντελεστές τους Έφη Μουρίκη, Ρένο Ρώτα, Δημήτρη Γεροδήμο, Κατερίνα Μάντζιου,Γιώργο Κοσκορέλλο, Παναγιώτη Παπαδούλη, Σωκράτη Αγγελή. Γραμμένο το 1949, “Ο θάνατος του εμποράκου” θεωρείται το κορυφαίο έργο του Αμερικανού συγγραφέα.  Πραγματεύεται την ζωή του Γουίλι Λόμαν, ενός πλανόδιου πωλητή, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, εγκλωβισμένος από το αμερικάνικο όνειρο. Το δυσβάσταχτο κυνήγι της επιβίωσης, σύμφωνα με τα πρότυπα που επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία, τον οδηγεί παραληρηματικά στην διάλυση ολόκληρης της ζωής του.

 

«η μικρή λέξη αγάπη»
του Αύγουστου Κορτώ
28, 29 & 30 Μαρτίου | METROPOLITAN: The Urban Theater

Μετά από δύο επιτυχημένες σεζόν, με αλλεπάλληλα sold out και συνεχείς παρατάσεις στο «Από Κοινού Θέατρο» στην Αθήνα, «η μικρή λέξη αγάπη» του Αύγουστου Κορτώ σε διασκευή και σκηνοθεσία Νάντιας Δαλκυριάδου έρχεται στη Θεσσαλονίκη. Η Μάντια, το κορίτσι από το Τυφλό Νερό, έμαθε τι θα πει βία από πρώτο χέρι. Μέσα στην οικογένεια, από το χέρι του πατέρα. Έφτασε η ώρα που το έσκασε από τον βασανιστή της για μια καλύτερη ζωή, αλλά την περίμενε ένας νέος κύκλος βίας. Πίσω από έναν έρωτα, καλά κρυμμένος, ένας νέος βασανιστής. Ένας νέος κύκλος βίας, πιο επώδυνος. Πόσο κοστίζει να είσαι γυναίκα; Πόσο κοστίζει η ζωή; Μεταξύ ζωής και θανάτου, ένα κορίτσι ακροβατεί και μας λέει την ιστορία του γι’ αυτή τη… μικρή λέξη αγάπη…

ΜΟΥΣΙΚΗ

 

THESSALONIKI ODESSA CLASSICS 2025:
THIS IS BRITTEN

16 Μαρτίου | 20:30 | ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΡΙΑΔΗΣ Μ2

Η παράσταση βασίζεται σε δυο εμβληματικούς κύκλους τραγουδιών του Άγγλου συνθέτη Benjamin Britten, ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα, οι οποίοι παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο πλαίσιο αυτής της παράστασης. Ο πρώτος κύκλος τραγουδιών του Britten είναι βασισμένος στην ποίηση του «αιρετικού» William Blake, ενώ ο δεύτερος κύκλος είναι βασισμένος στα Ιερά Σονέτα του αναγεννησιακού ποιητή John Donne, κύκλο τον οποίο ο συνθέτης έγραψε μετά την επίσκεψή του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπέργκεν-Μπέλζεν το 1945. Η εκδήλωση εντάσσεται στο Φεστιβάλ Thessaloniki Odessa Classics 2025.

 

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΟΝΟΜΑΧΙΕΣ

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
7 Μαρτίου | 20:30 | (ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΡΙΑΔΗΣ Μ2)

M. Clementi: Εισαγωγή σε ντο μείζονα
(Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
W. A. Mozart: Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 24 σε ντο ελάσσονα, KV 491
D. Steibelt: Εισαγωγή από τον Ρωμαίος και Ιουλιέτα
(Α’ εκτέλεση Κ.Ο.Θ.)
L.v. Beethoven: Εισαγωγή από τον Έγκμοντ σε φα ελάσσονα, έργο 84
Μαριλένα Λιακοπούλου Πιάνο
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Leo McFall Διεύθυνση Ορχήστρας

 

Δύο υπέροχοι και σπουδαίοι καλλιτέχνες με πορείες ακριβές, δύο καλλιτέχνες που ταξίδεψαν σε όλες τις ηπείρους με τις φωνές τους, δύο διαφορετικές διαδρομές στα παράλληλα σύμπαντα της μουσικής, συναντιώνται για πρώτη φορά επί σκηνής. Έτσι, οι δρόμοι τους παύουν να είναι παράλληλοι και γίνονται ένας δρόμος, προσκαλώντας μας σε μια παράσταση προικισμένη με όσα μας έχουν κάνει να τους αγαπήσουμε, αλλά και όσα δεν είχαν φανταστεί ότι μπορεί να τους ενώσουν. Η Ελευθερία Αρβανιτάκη κι ο Μάριος Φραγκούλης θα μας πάνε ένα ταξίδι στην Μεσόγειο – και όχι μόνο – θα μπλέξουν τις φωνές και τα τραγούδια τους, θα μας καλέσουν να τραγουδήσουμε μαζί τους και μας υπόσχονται μια παράσταση που θα φωτίσει τις ψυχές μας μέσα από τον μαγικό τρόπο των τραγουδιών και της ερμηνείας τους. Η «πρώτη φορά» της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και του Μάριου Φραγκούλη θα είναι μια παράσταση που θα θυμόμαστε και που θα θέλουμε να την ζήσουμε σε πολλές επαναλήψεις.

 

Στη συναυλία παρουσιάζονται έργα από το ρομαντικό και φιλελληνικό πρίσμα του Beethoven, τη μουσική έκφραση της ελληνικής παράδοσης του Καλομοίρη και τη συμφωνική απόδοση ελληνικών θεμάτων του Glazunov.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Α΄ Μέρος
Ludwig van Beethoven:
Τα Ερείπια των Αθηνών, έργο 113 (1770-1827) – Overture
Μανώλης Καλομοίρης:
Concertino for Violin and Orchestra*
(1883-1962) i. Allegro vigoroso ii. Intermezzo iii. Finale
Β’ Μέρος
Alexander Glazunov:
Overture αρ. 1, πάνω σε 3 Ελληνικά θέματα, σολ ελάσσονα, έργο 3
(1865-1936) i. Adagio ii. Moderato molto iii. Allegro
Overture αρ. 2, πάνω σε Ελληνικά θέματα, ρε μείζονα, έργο 6

 

100 ΧΡΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
19 Μαρτίου 2025 | 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Μία μεγάλη συναυλία – αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από την γέννηση του Οικουμενικού Έλληνα συνθέτη, του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ. Τα πιο εμβληματικά ορχηστρικά κομμάτια και τραγούδια, που λάτρεψε όλη η Ελλάδα και όχι μόνο, με τις φωνές δύο υπέροχων και αγαπημένων ερμηνευτών και τις ενορχηστρώσεις του επί 15 σχεδόν χρόνια συνεργάτη του Μίκη.
Τραγουδούν:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ
ΦΩΤΕΙΝΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΟΥ
Θανάσης Βασιλάς, μουσική επιμέλεια, μπουζούκι
Γιάννης Ματσούκας, μπουζούκι
Μιχάλης Παπαδάκης, πιάνο
Δημήτρης Τριανταφυλλίδης, κιθάρα
Γιάννης Καρακασίδης, τύμπανα
Μιχάλης Δάρμας, μπάσο

 

Thessaloniki Odessa Classics 2025 – Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
27 Μαρτίου | 20.30 | Αίθουσα Φίλων της Μουσικής – Ο.Μ.Μ.Θ.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο «Thessaloniki – Odessa Classics 2025, International Music Festival» με δύο σπουδαίους προσκεκλημένους. Ο Γάλλος Ludovic Tézier είναι ένας από τους κορυφαίους βαρύτονους των ημερών μας με επιτυχημένες εμφανίσεις στις πλέον φημισμένες αίθουσες συναυλιών, με βραβευμένες ηχογραφήσεις και σειρά συνεργασιών με την ελίτ των αρχιμουσικών και των συμφωνικών ορχηστρών παγκοσμίως. Μαζί του εμφανίζεται η διακεκριμένη Γαλλίδα σοπράνο και σύντροφός του Cassandre Berthon, με την οποία περιοδεύει συχνά σε κάθε γωνιά της γης. Ένα μαγικό ταξίδι στον υπέροχο κόσμο του μπελ κάντο, με οδηγό τον διάσημο Ισπανό μαέστρο Jordi Bernàcer.

ΒΙΒΛΙΑ

 

Ιχνηλασία της Τοπικής Εβραϊκής Ιστορίας
Ξένια Ελευθερίου
Εκδόσεις ΕπίκεντροΤο παρόν βιβλίο συνιστά επεξεργασμένη μορφή του πρώτου μέρους της διδακτορικής έρευνας της Ξένιας Ελευθερίου η οποία εντάσσεται στον κλάδο της Διδακτικής της Ιστορίας και μελετά τη Δημόσια Ιστορία του Ολοκαυτώματος των Θεσσαλονικέων Εβραίων, με κεντρικό άξονα μελέτης τη σχολική Ιστορία. Το βασικό ερώτημα που προσπαθεί να απαντηθεί μέσω της παρούσας μελέτης, είναι εάν και σε ποιον βαθμό η ιστορική λήθη και η άγνοια για τη γενοκτονία των Ελλήνων Εβραίων συνεχίζει να υφίσταται στη σχολική εκπαίδευση, παρά τις διεθνείς εξελίξεις για την Εκπαίδευση του Ολοκαυτώματος (HolocaustEducation) από παγκόσμιους εκπαιδευτικούς οργανισμούς.
 

Τερματικός σταθμός Πλατεία Αριστοτέλους
Στέλλα Γουλτίδου

Εκδόσεις Τρι.Ενα

Κεντρικός ήρωας ένας μικροπωλητής κουλουριών στέκεται στη γνωστή διασταύρωση του κέντρου, συμβολή Τσιμισκή με Αγία Σοφίας. Η μοναχική του περιπλάνηση, μια προσπάθεια εσωτερικής αναζήτησης αλλά και κοινωνικού προβληματισμού. Πώς μέσα μέσα από τα μάτια ενός ανθρώπου που φαινομενικά παραμένει στάσιμος, προκύπτει ένας χείμαρρος σκέψεων που τρέχουν και μας συμπαρασύρουν σε διάλογο τόσο με τον εξωτερικό όσο και με τον εσωτερικό μας κόσμο; Η συνύπαρξη δύο κόσμων, στο σήμερα. Ο τεχνολογικά αναπτυσσόμενος κυκλοφορεί πλάι σε έναν παραδοσιακό, που ίσως να αποτελεί απλά μια ανάμνηση, ίσως μια σταθερά που θα βρίσκεται εκεί σαν σημείο αναφοράς στο οποίο μπορούμε πάντα να επιστρέφουμε. Η φιγούρα αυτή ξεδιπλώνει μια σειρά συμβόλων προσωπικής ενδοσκόπησης αλλά και συσχέτισης με τον περιβάλλοντα κόσμο.

ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

 

8 Μαρτίου | Το Μικρό Θέατρο της ΧΑΝΘ

Γιατί το παραμύθι μεταδίδεται από το στόμα στην καρδιά και από την καρδιά στο στόμα, μεταφέροντας ένα πολύτιμο μήνυμα σε όλους και στον καθένα ξεχωριστά. Ένα μήνυμα που το υφαίνει από τα βάθη του χρόνου, συντροφεύοντας την ανθρωπότητα από τη γέννησή της. Γιατί η ζωή έχει δυσκολίες και για να τις αντιμετωπίσει ο νέος άνθρωπος, το παιδί, ο ενήλικας  χρειάζεται συντροφικότητα και μαγεία. Γιατί η προφορικότητα, το παραμύθι υφαίνει σχέσεις. Γι’ αυτό δημιουργήθηκε από την Action Art μια σειρά παραστάσεων παραμυθιών, μύθων, θρύλων στο Θεατράκι της ΧΑΝΘ. Ένα ταξίδι στις χώρες της Ανατολής, στην Αφρική, την Ισπανία, την Ιταλία, τα Βαλκάνια, την Αρμενία παρέα με τους ήρωες των παραμυθιών. Μια παράσταση, όπου η τέχνη της αφήγησης, της μουσικής και του τραγουδιού – της ερμηνείας, συναντώνται για να συνομιλήσουν και να υφάνουν το δικό τους παραμύθι.

Αφήγηση: Ροδάνθη Δημητρέση
Τραγούδι: Έλσα Μουρατίδου.

 

Πρεμιέρα: 8 Μαρτίου, 12:00 | Κάτω Φουαγιέ (-1) Βασιλικού Θεάτρου

Ένα ανθρωπάκι βρίσκεται ανάμεσα σε λευκά χαρτόκουτα. Όταν προκύψει η ανάγκη να φτιάξει σπιτάκια για το ίδιο αλλά και τους φίλους του, ένας ολόκληρος κόσμος ξετυλίγεται μπροστά του, αφού με τη φαντασία του τα κουτιά αποκτούν χρώμα, μορφή, κίνηση. Η παράσταση υπενθυμίζει την ανάγκη κάθε πλάσματος να φτιάξει τη φωλίτσα του, να κατοικήσει το δικό του «σπίτι» και τελικά να νιώσει ασφάλεια στο καταφύγιο που πλάθει μέσα στον μεγάλο κόσμο. Μια παράσταση που παρασύρει τους μικρούς θεατές σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης και δημιουργίας, καθώς ένα άσπρο μικρό “κου-κουτάκι!” κρύβει μέσα του απεριόριστες δυνατότητες. Μετά το τέλος της παράστασης η οποία βοηθάει στην ανάπτυξη της φαντασίας, τα παιδιά, μαζί με τους γονείς τους, έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα προαιρετικό παιχνίδι που ακολουθεί.

 

9 – 11 Μαρτίου | ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΡΙΑΔΗΣ Μ2

Πρώτη στάση: Η Εποχή Μπαρόκ

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σας προσκαλεί στην πρεμιέρα των μουσικών εκπαιδευτικών συναυλιών «Η Μουσική Χρονοκάψουλα», για μαθητές από Δ’ Δημοτικού έως Β’ Γυμνασίου. Το νέο αυτό σπονδυλωτό μουσικό πρόγραμμα για μαθητές ταξιδεύει τους νεαρούς θεατές πίσω στον χρόνο σε ένα θαυμαστό ταξίδι στα χαρακτηριστικά της μουσικής της κάθε εποχής, το κοινωνικο-ιστορικό πλαίσιο το οποίο επηρέασε την τέχνη την εποχή αυτή, τους μεγαλύτερους συνθέτες και τα πιο διάσημα μουσικά έργα που γράφτηκαν, καθώς και άλλα στοιχεία που συνδέονται με τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, όπως στοιχεία οργανογνωσίας και τεχνολογικές καινοτομίες εκείνης της περιόδου. Τα μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Μ.Μ.Θ. MOYSA με τον μαέστρο Παναγιώτη Διαμαντή, τη μουσικολόγο Μαριάνα Μποζαπαλίδου στην παρουσίαση και τον Νίκο Ζαφρανά στο τσέμπαλο, θα ξεναγήσουν τους μουσικούς χρονοταξιδευτές στον υπέροχο μουσικό κόσμο του 17ου και 18ου αιώνα της εποχής Μπαρόκ και τη μουσική μεγάλων συνθετών όπως ο Μπαχ, ο Βιβάλντι, ο Χαίντελ και ο Πάχελμπελ. Και, ποιος ξέρει, μπορεί να μας εκπλήξουν και οι ίδιοι με την παρουσία τους…