Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:
[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]
|
|
|

|
Future Perfect
23 Ιανουαρίου – 30 Μαρτίου | ΜοΜus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Συντελεσμένο ή τέλειο μέλλον; Με τη διττή ανάγνωση του όρου «Future Perfect» υποβάλλεται ο τίτλος της νέας έκθεσης που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 30 Μαρτίου 2025 σε συνδιοργάνωση με το ifa – Institut für Auslandsbeziehungen και το Goethe-Institut Thessaloniki και την υποστήριξη του Γενικού Προξενείου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση έχει στον πυρήνα της την αναρώτηση: πώς θα έχουμε ζήσει; Μέσα από τις εικαστικές προτάσεις 19 καλλιτεχνών προκύπτουν ισάριθμες, διαφορετικές απαντήσεις και υποθέσεις για το (συντελεσμένο) μέλλον.
|
|

|
Η τεχνική της σκηνογραφίας «πρωταγωνιστεί» στην έκθεση με τίτλο «Σκηνές από χαρτί» καθώς και στο δίτομο εικονογραφημένο εγκυκλοπαιδικό λεξικό του Απόστολου Φωκίωνα Βέττα, ομότιμου καθηγητή σκηνογραφίας του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, και εν τέλει γίνεται φανερό πως υπήρξε η βασική πρωταγωνίστρια και αγάπη του ίδιου, μια ολόκληρη ζωή. Η διακαλλιτεχνική διάσταση της σκηνογραφίας (θέατρο, λόγος, κίνηση, εικαστικά, ήχος, αρχιτεκτονική) καθώς και οι δυνατότητες που προκύπτουν από κάθε μορφή εφαρμοσμένης τέχνης συνθέτουν ένα ιδιαίτερο, νέο, εύπλαστο, κονστρουκτουβιστικό σκηνικό όπου παιδιά και ενήλικες έχουν τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν με ειδικές τεχνικές φωτισμούς στα ήδη υπάρχοντα σκηνικά στον χώρο και να τα ζωντανεύουν με όποιον τρόπο επιθυμούν.
|
|

|
Ένα μοναδικό ταξίδι από το ξεκίνημα της μόδας και της ομορφιάς των fashion show, από τον πατέρα της Haute Couture, τον Worth, έως την εισαγωγή της pop art μέσω της διαφήμισης και της έντονης παρουσίας σε βαθμό επιρροής του Andy Warhol, κάνουν 36 σύγχρονοι εικαστικοί καλλιτέχνες από τον Φεβρουάριο στο Τελλόγλειο Ίδρυμα στη Θεσσαλονίκη.
«Με αφορμή και έμπνευση την ιστορία της μόδας και την εισαγωγή στην pop art φιλοτεχνούμε και ευελπιστούμε να παρουσιάσουμε ένα σημαντικό εικαστικό γεγονός, το οποίο αποτελείται από έργα τέχνης με την εικαστική συλλογικότητα της ΕΠΙΜΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ», σημειώνει η Χρύσα Μπαρζόκα, η οποία έχει την έμπνευση και την επιμέλεια της έκθεσης με τίτλο «Από τον Worth στον Warhol».
|
|

|
Ο Στράτος Καλαφάτης και η Λία Ναλμπαντίδου θα παρουσιάσουν στην γκαλερί Λόλα Νικολάου δύο αυτόνομες καλλιτεχνικές προτάσεις αναφορικά σε ζητήματα αναζήτησης συμβολισμών της έμφυλης ταυτότητας, καθώς και οργάνωσης οικογενειακών ριζών και καταγωγικής προέλευσης υπό τον τίτλο “Roots and Reins – καταστάσεις συνύπαρξης”.
Πρόκειται για το αποτέλεσμα ατομικής στοχαστικής έρευνας του καθενός πάνω στην ανθρώπινη συνθήκη και την εσώτερη ανάγκη της να ανακαλύψει μυθολογικά και ιστορικά ίχνη του τόπου καταγωγής, όπως και να εμβαθύνει σε οικογενειακά αρχεία που σχετίζονται με τις διαδρομές μετοίκισης προγόνων από τόπο σε τόπο. Την συνολική εικαστική αφήγηση επιμελούνται οι δύο καλλιτέχνες, οι οποίοι εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί. Το θεωρητικό κείμενο προσέγγισης του Roots and Reins είναι της ιστορικού και κριτικού τέχνης Θάλειας Στεφανίδου.
|
|

|
Το Tehom (μια βιβλική εβραϊκή λέξη που σημαίνει το αρχέγονο βάθος) ακολουθεί την επώδυνη διαδρομή της απώλειας των μελών της οικογένειας της Ρενέ Ρεβάχ από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς. Από τον Μάρτιο και μέχρι τον Αύγουστο του 1943 μεταφέρθηκαν από τη Θεσσαλονίκη 46.061 Εβραίοι στα στρατόπεδα, όπου, στην πλειοψηφία τους, βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. Μεταξύ των θυμάτων ήταν η προγιαγιά της Ρενέ Ρεβάχ, Σολ Βενέτσια, και τα παιδιά της Όλγα, Λίνα και Ισαάκ, καθώς και άλλοι συγγενείς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της, Αλβέρτος Ρεβάχ, ο οποίος είχε διαφύγει στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του πολέμου τους περίμενε προετοιμάζοντας την επιστροφή τους. Η Ρενέ Ρεβάχ τον συναντά τη στιγμή της συντριβής του, όταν μαθαίνει πως η οικογένειάτου έχει αφανιστεί και υπόσχεται να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, τον οποίο ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί. Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα Μπίρκεναου και Άουσβιτς.
|
|

|
Παιδιά και κομψές κυρίες, φουστανελοφόροι και ένστολοι αξιωματικοί, μνημεία της υπαίθρου και των πόλεων από τα μέσα του 19ου αιώνα γίνονται οι νέοι «πρωταγωνιστές» στην έκθεση με θέμα την ιδιαίτερα μαγευτική ιστορία στον χρόνο της στερεοσκοπίας, ως μεθόδου λήψης και εμφάνισης της φωτογραφίας. Τελευταίες ξεναγήσεις 02 και 09 Φεβρουαρίου.
|
|

|
UNDERGROUND
Βασισμένο στην ομώνυμη εμβληματική ταινία του Εμίρ Κουστουρίτσα
01-08 Φεβρουαρίου | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Το «Underground» σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Γιάννη Τσορτέκη και Αλεξάνδρα Αϊδίνη, αφηγείται την επική ιστορία δύο φίλων, του Μπλάκι και του Μάρκο, με φόντο την πολιτική αναταραχή και τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Υπό την νέα διασκευή και τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σέρβου σκηνοθέτη Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, αναδεικνύεται η ουσία του αριστουργήματος του Κοβάσεβιτς, εμπλουτίζοντάς το παράλληλα με νέες προοπτικές.
|
|

|
Υπέρμαχος της οικογένειας και της συμβολής της στη διαμόρφωση κάθε ανθρώπου. Ο Μονόλογος της Αγάπης. Αντίδοτο στη βία των ημερών και ιδιαίτερα κατά των γυναικών. Ένας ύμνος στη Μητρότητα, την Τέχνη της Μουσικής και τη Φαντασία, αγγίζει τις ψυχές των θεατών σε όλη την Ελλάδα. Η Μελίνα Μποτέλλη ερμηνεύει ένα συγκλονιστικό ρεσιτάλ ηθοποιίας, διανθισμένο με τραγούδια χωρίς συνοδεία. Η καλλιτέχνις γράφει, σκηνοθετεί, ερμηνεύει και το κοινό ταξιδεύει μαζί της στον κόσμο της Τέχνης και των συναισθημάτων. Η παράσταση συγκλονίζει το κοινό ανεξάρτητα από ηλικία, φύλο και μορφωτικό επίπεδο.
|
|

|
Ο Richard Hannay, ένας άνδρας με μια μάλλον βαρετή ζωή, γνωρίζει μια μυστηριώδη γυναίκα και βρίσκεται ξαφνικά μπλεγμένος σε ένα πολύπλοκο σχέδιο κατασκοπείας. Θανατηφόρα μυστικά, καταδιώξεις, αλλά και ρομαντισμός, μπλέκονται με μαεστρία και καταιγιστικούς ρυθμούς. «Τα 39 Σκαλοπάτια» είναι μια διασκευή που βασίζεται τόσο πάνω στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζον Μπιούκαν (1915), όσο και στην γνωστή ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ (1935). Κι όμως, ο Μπάρλοου εμπλουτίζει τη γνωστή υπόθεση με γενναίες δόσεις χιούμορ, μετατρέποντάς την σε μία κωμική περιπέτεια με καταιγιστικές ανατροπές και ατμόσφαιρα που θυμίζει Monty Python. Η παράσταση προσφέρει μία γρήγορη, απολαυστική θεατρική εμπειρία, που ξεχωρίζει για τις δυνατές ερμηνείες και την αξιοθαύμαστη σκηνική δημιουργικότητά της.
|
|

|
Πηγή έμπνευσης των “Χορευτών του Βορρά” είναι το επαναστατικό και επίκαιρο έργο του Ίψεν. Το Κουκλόσπιτο ορίζεται ως χώρος αμφισβήτησης, αποδόμησης, σύγκρουσης και απελευθέρωσης.
Το τολμηρό εγχείρημα του Ίψεν πυροδοτεί μια ανάγκη απαλλαγής από τα κοινωνικά πρότυπα και επαναπροσδιορισμού. Το Κουκλόσπιτο δε λειτουργεί μόνο ως φεμινιστικό μανιφέστο, μα και ως σύμβολο απελευθέρωσης από το κοινωνικό καλούπι, ως μαρτυρία σύγκρουσης ρόλων και επιθυμιών, ως ανάγκη συνάντησης με το μέσα μας, ως ανάγκη επικοινωνίας, αυτοδιάθεσης και ελευθερίας.
|
|

|
18/9
24-27 Φεβρουαρίου | 21:00 | Θέατρο Αυλαία
Η παράσταση ξετυλίγει με καθηλωτικό τρόπο την εγκληματική δράση της Χρυσής Αυγής, εστιάζοντας στη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και στη δίκη της ναζιστικής οργάνωσης.Στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες και πραγματικά περιστατικά μπλέκονται μέσα από τη μυθοπλασία με το κοινωνικό ψυχογράφημα ενός κοριτσιού που υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας σ’ ένα ακροδεξιό έγκλημα με αποτέλεσμα να αλλάξει η ζωή της και να βρεθεί μπροστά σε αδυσώπητα διλήμματα.Ερμηνεύει η Δώρα Χρυσικού.
|
|

|
Στη νέα της παράσταση η Μαρία δημιουργεί μια προσωπική αφηγηματική performance για την συνύπαρξη, την επανάσταση μέσα μας, την απώλεια που έγινε συνήθεια μας και την αγάπη – που θα ‘ρθει. Με τη σπάνια ερμηνευτική και μουσική της δεξιότητα και με τους σταθερούς συνεργάτες μουσικούς της που την ακολουθούν σε κάθε συναισθηματική της εναλλαγή, η Μαρία Παπαγεωργίου στην παράσταση στη Θεσσαλονίκη, αναμοχλεύει τη δική της δισκογραφία, προσμίγει στιγμές από την προσωπική, αφιερωματική παράσταση της στον Θάνο Μικρούτσικο, ενώνει τους κόσμους της Bjork και των Pearl Jam με την αιώνια νιότη της Λένας Πλάτωνος και τις αναζητήσεις των Ελλήνων τραγουδοποιών.
|
|

|
10 Φεβρουαρίου | 20:30 | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Η μουσική δωματίου του Franz Schubert αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας. Μέσα από μια ανθολογία έργων για έγχορδα και πιάνο του προγράμματος, αποτυπώνεται η πορεία ανάπτυξης του ιδιοφυούς Βιεννέζου δημιουργού στη μουσική δωματίου.
Α’ Μέρος
F. Schubert: Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ. 4 σε λα μείζονα, D 574
Σονάτα για βιολοντσέλο (Arpeggione) και πιάνο σε λα ελάσσονα, D 821
Β’ Μέρος
F. Schubert: Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σι ύφεση μείζονα, D 898
|
|

|
«Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη
14-16 Φεβρουαρίου | Ράδιο Σίτυ
Με αφορμή το “Έτος Μίκη Θεοδωράκη-2025″ ο Γιώργος Βάλαρης παρουσιάζει τη θρυλική παράσταση ”Όμορφη πόλη – 100 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης” στη Θεσσαλονίκη στη σκηνή του θεάτρου Ράδιο Σίτυ. Η Νέα Όμορφη Πόλη περιλαμβάνει τα ποιητικά κείμενα του Μίκη Θεοδωράκη καθώς και πεζά κείμενα του Γιώργου Βάλαρη.Οι καλλιτέχνες/ιδες που συμμετέχουν στην παράσταση είναι οι:Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μπάσης, Γιώτα Νέγκα, η σημαντική τραγωδός Λυδία Κονιόρδου, και ο βραβευμένος Μιχάλης Σαράντης. Μαζί τους η σπουδαία ερμηνεύτρια Τάνια Τσανακλίδου ενώ την σύνθεση συμπληρώνουν οι χορευτές Φαίδρα Νταϊόγλου, Κωστής Τσιαμάγκας και 7μελής ορχήστρα.
|
|

|
Με όχημα την κοινή μουσική γλώσσα, ο Δημήτρης Ζερβουδάκης και η Μελίνα Κανά συναντιούνται φέτος το χειμώνα επί σκηνής στη Θεσσαλονίκη, και προσκαλούν το κοινό σε ένα ταξίδι με λόγια και μελωδίες για βραδιές γεμάτες έμπνευση, ρυθμό και χαρά.
Με μακροχρόνια διαδρομή στην ελληνική δισκογραφία, οι δύο καλλιτέχνες που ξεχώρισαν για τη δυναμική πορεία αλλά και το ήθος τους, οραματιστές ενός άλλου, καλύτερου παρόντος, πιστοί σε όσα αγάπησαν και τους έχουν καθορίσει, ο Δημήτρης και η Μελίνα δημιουργούν με την αντάμωσή τους μία ιδιαίτερη στιγμή στο καλλιτεχνικό στερέωμα.
|
|

|
Συναυλία μνήμης και αγάπης για τον Χρόνη Αηδονίδη. Ένα και πλέον χρόνο μετά τον θάνατο του αηδονιού της Θράκης, οι φίλοι και μουσικοί συνεργάτες του, με πρωτεργάτη τον μαθητή και συμπατριώτη του Βαγγέλη Δημούδη, διοργανώνουν μια συναυλία-γιορτή για την ελληνική μουσική. Θα παρουσιαστεί επίσημα και η νεοσυσταθείσα ορχήστρα ελληνικής μουσικής «Χρόνης Αηδονίδης», με τη συμμετοχή δύο κορυφαίων ερμηνευτών που συνεργάστηκαν μαζί του: η Ελένη Τσαλιγοπούλου και ο Παντελής Θαλασσινός.
|
|

|
Οι Speakeasies Swing Band έρχονται για αποκριάτικο ξεσάλωμα με Mardi Gras ρυθμούς από το καρναβάλι της Νέας Ορλεάνης! Παντρεύοντας μουσικές και παραδόσεις, με ρεπερτόριο από τη δισκογραφία τους και αγαπημένες διασκευές, θα γιορτάσουν μαζί μας το πιο αγαπημένο πάρτι του κόσμου, το καρναβάλι – από εδώ μέχρι την Αμερική.
|
|

|
Ομέρ, ο κρυφός γιος
Χρήστος Μαρκογιαννάκης
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Γεννήθηκα στο Μιλάνο, στις 30 Μαρτίου 1960, στις οκτώ η ώρα το πρωί. Το όνομα που μου δόθηκε ήταν Ομέρο, Όμηρος. Αυτό δεν άλλαξε ποτέ, σε αντίθεση με το επίθετό μου…
Έτσι ξεκινά η συναρπαστική ιστορία του μυστικού καρπού ενός θρυλικού ζευγαριού· ενός ανθρώπου που πέθανε δύο φορές: μία λίγες ώρες μετά τη γέννησή του –όπως βεβαιώνουν τα επίσημα έγγραφα– και μία δεύτερη σε ώριμη ηλικία.
Τι πραγματικά συνέβη όμως; Ή τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν το παιδί του Αριστοτέλη Ωνάση, που έφερε στον κόσμο η Μαρία Κάλλας τον Μάρτιο του 1960, είχε ζήσει κρυφά απ’ όλους – ακόμα και από την ίδια του τη μητέρα;
|

|
Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα
Διονύσης Σαββόπουλος
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ
Αυτό που λέμε «Σαββόπουλος» δεν υπάρχει. Ο Σαββόπουλος είναι ένας ρόλος που τον έπλασα σιγά σιγά με τα χρόνια: Ο τύπος με τα στρόγγυλα γυαλιά, τις τιράντες, αργότερα το γενάκι, που βγαίνει στη σκηνή, φτιάχνει αυτά τα τραγούδια, κάνει σχόλια και λέει ιστορίες. Είναι ο «Σάββο», όπως τον έλεγε ο συγχωρεμένος ο Τάσος Φαληρέας. Είναι ένας άλλος. Εγώ είμαι εγώ. Χώνομαι πολλές φορές μέσα σ’ εκείνον τον άλλο. Δικός μου είναι. Χωρίς εμένα θα ήταν αέρας κοπανιστός.
Τώρα όμως τον χρειάζομαι, γιατί μεγάλωσα και θα ’θελα να δω πώς ήμουν πιτσιρίκος, πώς φέρθηκα στον επαγγελματικό μου βίο, πώς ήμουν σαν σύζυγος, πατέρας και παππούς, κι ακόμα πώς ήμουν σαν πολίτης, σαν φίλος και σαν γιος. Σ’ αυτά είναι καλός ο Σάββο. Το ’χει. Σαν ρόλος, και σουξέ είχε και πείρα διαθέτει.
|
|

|
Κυριακή 9 Φεβρουαρίου | Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για τις γυναίκες στην επιστήμη, το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης αφιερώνει τη δράση σε όλες εκείνες που ξεχώρισαν και άφησαν το στίγμα τους με το σπουδαίο έργο τους, με στόχο να αποτελέσουν έμπνευση, ώστε να δημιουργήσουν και τα παιδιά με τη σειρά τους.
|
|

|
9-23 Φεβρουαρίου | Μικρή Σκηνή
Οι ήρωες του Δημήτρη Μπασλάμ, μουσικού, τραγουδοποιού και συγγραφέα παιδικών παραμυθιών (ο γαργαλιστής, ο Αγησίλαγος, θυμωμένη μπετονιέρα, τα παπούτσια του βαρύτονου και πολλά άλλα) ζωντανεύουν και τραγουδούν! Αλήθεια ή ψέμα, δεν το γνωρίζουμε, αλλά, ο γαργαληστής, αυτός ο σύγχρονος Ρομπέν των Δασών, λένε πως συνάντησε στην χώρα της Θυμωμένης Μπετονιέρας όλους τους ήρωες των ιστοριών του Δημήτρη Μπασλάμ. Έφαγε σουσαμόσουπα από τον βραβευμένο σεφ Αγησίλαγο ακούγοντας στο πικ απ άριες της κοντέσας Ουαάα. Χόρεψε ταραντέλα με τα τεράστια παπούτσια του Βαρύτονου ανάμεσα σε κατακίτρινα λεμονόψαρα και κολυμβήτριες πυγολαμπίδες. Επί σκηνής 4 μουσικοί. Λένε κωμικές ιστορίες και παραμύθια. Τραγουδούν με πειραχτική διάθεση για την αγάπη, την γενναιοδωρία, τον ελεύθερο χρόνο, την συντροφικότητα, τον κύκλο της ζωής, την χαρά και το παιχνίδι.
|
|

|
21-23 Φεβρουαρίου | Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Το Slava’s Snow Show, η “διασημότερη διαδραστική παράσταση στον πλανήτη Γη”, είναι ένα φαντασμαγορικό υπερθέαμα από τον φημισμένο μίμο Slava Polunin. Ο δημιουργός του show, ο μεγαλύτερος εν ζωή μίμος του κόσμου, Slava Polunin, μετά από την εντυπωσιακή του συμμετοχή στις παραστάσεις του Cirque du Soleil, δημιούργησε στις αρχές του ’90 το Slava’s Snow Show, που δεν σταμάτησε από τότε να περιοδεύει σε όλο τον πλανήτη. Με κορυφαίους μίμους, εντυπωσιακούς φωτισμούς και φαντασμαγορικά εφέ, εξελίσσεται μία ατμοσφαιρική, ονειρική παράσταση, γεμάτη εκπλήξεις, όπου το χιόνι είναι ο πρωταγωνιστής με αποκορύφωμα την πολική χιονοθύελλα που ξεσπάει μέσα στην αίθουσα, με έναν δυνατό αέρα να σπρώχνει τις νιφάδες στους θεατές.
|
|
|
|
|