Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:
[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]
|
|
|
|
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ: BEING AS COMMUNION
04 Φεβ - 21 Μαϊ 2023
MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ, Επταπύργιο, Γενί Τζαμί, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Γυάλινο περίπτερο «Κήπου Γλυπτών» (παραλία), Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (κτίριο Μ2)
Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης προτείνει μια επανεξέταση: μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συν-ύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συν-ύπαρξης εξετάζεται μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Η έμφαση μετατίθεται πια στις πρακτικές της φροντίδας, της αγάπης, του μοιράσματος, της αλληλοϋποστήριξης και της συμπεριληπτικότητας ως στάσεις ζωής. Καλλιτεχνικές ομάδες, και καλλιτέχνες/ιδες ερευνούν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας σε οικοσυστήματα που απειλούνται, τα πιθανά σενάρια βιώσιμης αλλά και ομαλής συμβίωσης, και τον βαθμό στον οποίο μπορούμε να μάθουμε να μην επιβάλλουμε τον εαυτό μας στον κόσμο γύρω μας.
|
|
|
Σε μία εποχή που η κρισιακή συνθήκη λαμβάνει οντολογικές διαστάσεις, η επιστροφή στα ιδεώδη του ανθρωπισμού και σε ένα «βραδύτερο» παρελθόν μέσα από την κριτική μιας δίχως τέλος προόδου, την επανασύνδεση με τα μέσα παραγωγής, την επανεκτίμηση του μόχθου της παραγωγικής διαδικασίας και την επαναφορά της σχέσης ανθρωπότητας και φύσης, φαντάζουν ως διέξοδος από την αβεβαιότητα. Στο πλαίσιο αυτό τρεις γυναίκες εικαστικοί, εκκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες, δημιουργούν με ποικίλα εικαστικά μέσα, ένα συλλογικό έργο εν εξελίξει, έναν κοινό τόπο καλλιτεχνικής συμβίωσης και προσκαλούν το κοινό σε μια εμβυθιστική εμπειρία. Σε αντίθεση με την μηχανιστική θεώρηση που θέλει τη φύση ως κάτι διαφορετικό από το κυρίαρχο, που πρέπει να κατακτηθεί και να υποταχθεί, στη Graceland η φύση προσεγγίζεται με σεβασμό και της αποδίδονται ξανά οι μαγικές ιδιότητες της τροφοδότριας μάνας.
|
|
|
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης τιμά την επέτειο των 60 χρόνων ιδρύσεώς του με μια έκθεση που φωτίζει 60 εμβληματικές στιγμές της ιστορικής διαδρομής του μεγαλύτερου και παλαιότερου αρχαιολογικού μουσείου του βορειοελλαδικού χώρου. Η εκθεσιακή αφήγηση ακολουθεί μια χρονογραμμή που ξεκινά από την αρχή αυτής της διαδρομής και διανύοντας 60 σταθμούς φτάνει στο σήμερα. Πάνω της υφαίνεται ένας σύνθετος ιστός που με προβολές και αναδρομές στον χρόνο διευρύνει κάθε φορά το κάδρο και συμπλέκει το παρελθόν με το παρόν με τρόπο δυναμικό.
|
|
|
Η έκθεση Κάμπος/Πεδίο: η ενέργεια του κενού στην Πτέρυγα Περιοδικών Εκθέσεων «Κ. Κρόκος» του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού λειτουργεί ως ένα σημείο διασύνδεσης του παρελθόντος και του παρόντος ή τουλάχιστον της ανανεωτικής ανάγνωσης των δύο αυτών ιστορικών όρων μέσα από σύγχρονες προσεγγίσεις. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες με ποικιλόμορφες εικαστικές εκφράσεις (ζωγραφική, εγκαταστάσεις, βίντεο, αντικείμενα, ψηφιακά έργα) αναπτύσσουν σύγχρονες ιδέες του πεδίου και σε όσα αυτό μπορεί να παραπέμπει στο σύγχρονο πλαίσιο. Παράλληλα γίνεται αναφορά σε διαχρονικά ιστορικά παραδείγματα έργων που παραπέμπουν στην έννοια του κάμπου ή του πεδίου.
|
|
|
30 μοναδικές ευρηματικές δημιουργίες που υπηρετούν τη θεματική BlackOr*White, μας περιμένουν για να δούμε από κοντά τις λεπτομέρειές τους και τα απίθανα υλικά τους, μέσα από το ανεπανάληπτο στυλ των δημιουργών τους. Η τέχνη, η μόδα, η δημιουργικότητα και η περιβαλλοντική συνείδηση σε μια έκθεση που αξίζει το ενδιαφέρον και σίγουρα θα κεντρίσει την περιέργειά σας.
Σχεδιαστές: Γιάννα Πώλα, Ράνια Αφεντούλη, Σοφία Γεωργιάδου, Νίκος Γλαβίνας, Νίκος Καραγιαννίδης, Μιχάλης Τσόκλης, Μπερνάρ Κουόμο, Βασιλική Μικρού, Νικολέτα Τσικώτη, Αγγελική Ταλιαδούρου, Κρίστυ Αργυροπούλου, Γεωργία Σταυρίδου, Ειρήνη Μητούδη, Κατερίνα Σολομού, Μυρτώ Ραφαηλίδη Ζήκα, Λιζέττα Φώτογλου
*Or στα γαλλικά = Χρυσό
|
|
|
ΠΡΑΓΑ
έως 19 Φεβρουαρίου 2023
Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Το γέλιο, η συγκίνηση και οι μεγαλύτερες αλήθειες που «κρύβουν» οι ανθρώπινες σχέσεις… πρωταγωνιστούν στη παραγωγή του ΚΘΒΕ με τίτλο «Πράγα» του Javier de Dios (Χαβιέρ δε Διός), σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία Θέμη Θεοχάρογλου. Μια τρυφερή κωμωδία αποκαλύψεων για τη γονεϊκότητα, τις μνήμες, τη συντροφικότητα, τον χρόνο που αφήνει τα σημάδια του, τη μοναξιά, το φως και τα σκοτάδια που μας συντροφεύουν.
|
|
|
«Καιρό τώρα το κοινό διψάει για την αφήγηση της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού, αγκαλιάζοντας με θέρμη κάθε θεατρική παράσταση και τηλεοπτική σειρά με θεματική που ακουμπάει στο δράμα που έζησε με τη Μικρασιατική καταστροφή. Αν όχι φέτος πότε, θα ήταν ιδανικότερη χρονιά για να δούμε στη Θεσσαλονίκη, πόλη-αποδέκτη του μεγαλύτερου κύματος των Ποντίων προσφύγων, μία παράσταση για τη γη του Πόντου και τους ανθρώπους της; Και μάλιστα σε ένα θέατρο στολίδι για την πόλη και το μοναδικό ίσως ικανό να φιλοξενήσει μία υπερπαραγωγή αυτού του βεληνεκούς. Και ποιο καλύτερο βιβλίο για να μιλήσει κανείς για όσα συνέβησαν, από τη «Γη του Πόντου», το αυτοβιογραφικό ιστορικό αριστούργημα του σπουδαίου και τόσο αγαπητού στο κοινό λογοτέχνη, δημοσιογράφου και θεατρικού συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά;
|
|
|
«ΜΑΓΙΣΣΕΣ: Αυτή η Ιστορία (δεν) είναι δική μας». Δύο αεικίνητες ηθοποιοί, η Άννα Ρίζου και η Υρώ Τσάμογλου, ζωντανεύουν επί σκηνής ιστορίες γυναικών από το χθες και το σήμερα, σε μια παράσταση θεάτρου της επινόησης (devised theatre) που εστιάζει στον παραλογισμό της πατριαρχίας ανά τους αιώνες, υπεύθυνο για τη βία που ασκούνταν και ασκείται στα γυναικεία σώματα.
|
|
|
Ένας ηλικιωμένος πρώην διάσημος χορογράφος, ο οποίος έχει αποσυρθεί πλέον από την ενεργό δράση και τώρα ζει εντελώς μοναχικά, δέχεται στο χώρο του, την επίσκεψη ενός ζευγαριού που του ζητά μία συνέντευξη για το πώς λειτουργούσε ο καλλιτεχνικός χώρος στη δική του εποχή. Καθώς όμως εξελίσσεται η “συνέντευξη” αυτή, ο μοναχικός χορογράφος αναγκάζεται να έρθει αντιμέτωπος μ’ ένα μεγάλο θαμμένο μυστικό του παρελθόντος του.
|
|
|
Η πόλη της Θεσσαλονίκης τιμά τη μνήμη του Θάνου Μικρούτσικου, που έφυγε από κοντά μας πριν τρία χρόνια, σε μια βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.Τρεις βασικοί συνεργάτες του σπουδαίου συνθέτη, ο Γιάννης Κότσιρας η Ρίτα Αντωνοπούλου και ο Θύμιος Παπαδόπουλος ανατρέχουν στα πιο αγαπημένα τραγούδια του. Τραγούδια “κοινού αισθήματος” όπως έλεγε ο Θάνος, τραγούδια που πολλές γενιές περπάτησαν μαζί τους, καθιστώντας τα μ΄ αυτό τον τρόπο διαχρονικά.
|
|
|
To κοντσέρτο για βιολί του Έλγκαρ είναι διάσημο για το πέπλο μυστηρίου που το περιβάλλει, σχετικά με ένα κρυφό μήνυμα αγάπης του συνθέτη, προς ένα πρόσωπο που υποδηλώνεται με πέντε τελίτσες. Μέσα από διάφορους συμβολισμούς ο λάτρης των αινιγμάτων Έλγκαρ υποδεικνύει το πρόσωπο στο οποίο «κλείδωσε η ψυχή του».
|
|
|
Οι εμφανίσεις του Γιάννη Αγγελάκα με τους 100°C, μοιάζουν περισσότερο με γιορτή παρά με συναυλία. Όλοι τους δημιουργικοί, ανατρεπτικοί και κυρίως ανήσυχοι, μας παρασύρουν σε ένα ταξίδι που ξεκινά από τις "Τρύπες" και έχει τελευταία στάση τον δίσκο "Έχω κέφια" που κυκλοφόρησαν το 2022.
|
|
|
TΜια ατμοσφαιρική παράσταση μουσικής και λόγου, αφιερωμένη στους Καταραμένους ποιητές και στους ανεκπλήρωτες έρωτες που έζησαν. Μπωντλαίρ, Ρεμπώ, Βερλαίν, Πόε, Καρυωτάκη, Λαπαθιώτη, Πολυδούρη: τα ακατέργαστα “διαμάντια” που συνηθίζουμε να αποκαλούμε “καταραμένους ποιητές”. Έζησαν στο ημίφως, πήγαν μέχρι το τέρμα της άρνησης, αναζήτησαν τη χαμένη αθωότητα μέσα από τις σκοτεινές διαδρομές της ποίησης. Οι “καταραμένοι” εναντιώνονται σε κοινωνικά “πρότυπα”, και πολεμούν με το μόνο όπλο που έχουν. Γράφουν ποίηση και προκαλούν με την πολύπαθη και πολυτάραχη ζωή τους.
Μια ατμοσφαιρική βραδιά ποίησης, μια παράσταση μουσικής και λόγου, που θα απογειωθεί από τις ερμηνείες του Αλκίνοου Ιωαννίδη και τις αφηγήσεις του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.
|
|
|
Ο κορυφαίος ερωτικός τραγουδιστής και συνθέτης θα μας χαρίσει δυο αξέχαστες βραδιές με τις μεγαλύτερες επιτυχίες του. Με την ιδιαίτερη χροιά της φωνή του και τις μοναδικές ερμηνείες του έχει καταφέρει να είναι χαραγμένος ανεξίτηλα στη συνείδηση του κοινού τόσο ο ίδιος ως καλλιτέχνης, όσο και τα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει. Πάντα με μεγάλο σεβασμό και αφοσίωση σε αυτό που κάνει, κατάφερε να έχει μια συγκινητική απήχηση στον κόσμο όλα αυτά τα χρόνια.
|
|
|
ΨΑΡΑΝΤΩΝΗΣ
22 Φεβρουαρίου 2023
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Ο Ψαραντώνης, ένας ζωντανός θρύλος της μουσικής, ο οποίος έχει εμπλουτίσει με τους ήχους και τις ερμηνείες του την Κρητική, τη Μεσογειακή και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά έρχεται για μια μεγάλη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, προκειμένου να μας αφηγηθεί αρχέγονες και ταυτόχρονα σύγχρονες μουσικές ιστορίες.
Χαρακτηριστική μορφή της Κρήτης και «Πρώτος λυράρης της Ελλάδας», είναι ο μεγαλύτερος ανανεωτής της παράδοσής μας. Με τη θεϊκή του λύρα και τη χαρακτηριστική φωνή του θα μας ταξιδέψει με την μουσική που του έμαθαν οι Θεοί και θα μας κάνει «να νιώσουμε τον παλμό ... αυτό που είναι η Μουσική.»
|
|
|
Ένα χορευτικό σύμπαν εμπνευσμένο από το ομώνυμο ρομαντικό σαιξπηρικό δράμα. Ερωτικά τρίγωνα, μαγικές παρεμβάσεις, πάθη, ξόρκια, ξωτικά και ανεκπλήρωτοι πόθοι συνθέτουν μία ονειρική νύχτα μαγείας.
|
|
|
Προνομιακά αφηγηματικό πεδίο η λογοτεχνία όχι μόνο λειτουργεί ως ένα ανακουφιστικό αποθετήριο της εμπειρίας εκείνων που επιβίωσαν από μεγάλα συλλογικά τραύματα, αλλά, ταυτόχρονα, μετατρέπει τα τραύματα αυτά σε κεφάλαιο λόγου με διαρκή παρουσία στη δημόσια ζωή. Το βιβλίο ασχολείται ακριβώς με ένα τέτοιο συλλογικό τραύμα και τη λογοτεχνική ανταπόκριση σ¹ αυτό. Πρόκειται για τα γεγονότα του 1974 στην Κύπρο, το πραξικόπημα και την τουρκική στρατιωτική εισβολή που το ακολούθησε. Το βιβλίο τιμήθηκε με το «Κρατικό Βραβείο Μελέτης (Μονογραφίας)/Δοκιμίου για τη Λογοτεχνία 2021» από το Υφυπουργείο Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας.
|
|
Σ' αυτό το μυθιστόρημα αναζητώ ποιοι υπήρξαν οι «γνωστοί-άγνωστοι» γονείς μου - όπως συνήθως είναι οι γονείς. Τι διαμόρφωσε τον Εμμανουήλ και την Αικατερίνη πριν παντρευτούν, πριν τους γνωρίσω, πριν συγκρουστούμε με σφοδρότητα, πριν συμφιλιωθούμε αργότερα. Από πού άντλησαν εκείνο το φορτίο πολιτισμών, νοοτροπιών, συμπεριφορών, ακόμη και ιστορικής οπτικής, που μοιραία μου κληροδότησαν. Αναζήτηση επιτρεπτή, αν όχι και απαραίτητη στην ώριμη ηλικία ενός παιδιού, ενός συγγραφέα - όπως είναι πλέον η δική μου. Παραδόξως, μόνο τώρα αφέθηκαν σε εξομολογήσεις τα κατάλοιπα των νεκρών γονέων, μόνο τώρα αποκρίθηκαν στις ερωτήσεις μου οι παλιές μαυρόασπρες φωτογραφίες τους.
|
|
|
Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Νοησις με τίτλο Robotics in space απευθύνεται σε παιδιά Δ΄ Δημοτικού έως Β΄ Γυμνασίου και υλοποιείται το Σάββατο 28 Ιανουαρίου και 4 Φεβρουαρίου 2023. Το πρόγραμμα NOESIS Space Tech by Robotixlab, είναι μία σειρά ανεξάρτητων θεματικών εργαστηρίων (Robotics in space, Electronics, Video Games Coding, 3D modelling – 3D printing) με κοινό θέμα την τεχνολογία του διαστήματος. Το κάθε θεματικό εργαστήριο ολοκληρώνεται σε 2 συναντήσεις, διάρκειας 2 ωρών η κάθε μία.
|
|
|
Ένα ιστορικό μπαλέτο, που εδρεύει σε μια από τις σπουδαιότερες όπερες της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης, έρχεται για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη μετά τα συνεχόμενα sold out στο Ηρώδειο με την Ζιζέλ και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με την Χιονάτη. Το μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού και η διάσημη όπερα κουβαλούν μια ιστορία αιώνων, καθώς στη μακρόχρονη πορεία τους έχουν φιλοξενήσει έργα μεγάλων συνθετών όπως ο Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι και ο Σεργκέι Ραχμάνινοφ.
|
|
|
Το Μουσείο ” ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ είναι μία εκπαιδευτική – Ψυχαγωγική έκθεση-ταξίδι μέσα στο ανθρώπινο σώμα, ιδανικός συνδυασμός ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης για όλη την οικογένεια. Οι επισκέπτες μέσα από ένα θεαματικό ταξίδι εξερεύνησης του ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ξεκινούν μια πρωτότυπη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδρομή από το πρόσωπο – το στόμα είναι η πύλη εισόδου- για το «Σώμα». Περπατούν, βλέπουν, παρατηρούν από κοντά και ενημερώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό για όλα τα βασικά όργανα με τις λειτουργίες τους. Η καρδιά, το στομάχι ο εγκέφαλος τα πνευμόνια το ήπαρ κ.λ.π, οι αρτηρίες, όλο το φλεβικό και λεμφικό σύστημα και βέβαια το φαινόμενο της εγκυμοσύνης, ποτέ δεν ήταν τόσο κοντά και τόσο κατανοητά. Συσχετιζουμε την υγεία των οργάνων με την υγιεινή διατροφή, την άθληση και έναν υγιεινό τρόπο ζωής, σύμφωνα με τους κανόνες του Ιπποκράτη “Περί Διατροφής & Υγείας”
|
|
|
Με αφορμή την Αντιγόνη του Σοφοκλή δημιουργήσαμε μια φωτεινή ιστορία για την δύναμη που κρύβουμε μέσα μας. Η Αντιγόνη θα παλέψει για την ελευθερία της και την ελευθερία όσων αγαπά. Θα προστατέψει το δάσος, τα δέντρα, τα ζώα, τον καθαρό αέρα, τα χρώματα στον ουρανό γιατί μέσα από αυτά μπορεί να είναι ελεύθερη. Στέκεται δυνατή μπροστά στους ισχυρούς και κερδίζει την αγάπη όλων μας.
|
|
|
|
|