ΕΚΘΕΣΗ
MATAROA AWARDS | PHOTOGRAPHY
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
Η Πολιτιστική Εταιρεία, μέσα από το project MATAROA, ενώνει τις δυνάμεις της με το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης για την ανάδειξη πρωτοεμφανιζόμενων Ελλήνων φωτογράφων, με την υποστήριξή της, στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoBiennale 2023!
Με διαχρονικό στόχο να βρίσκεται στην αιχμή των διεθνών συζητήσεων για το φωτογραφικό μέσο, η φετινή Thessaloniki PhotoΒiennale (10 Οκτωβρίου 2023 έως τις 11 Φεβρουαρίου 2024) περιλαμβάνει 25 εκθέσεις σε 19 χώρους της Θεσσαλονίκης και Αθήνας, και παρουσιάζει 100 και πλέον φωτογράφους και καλλιτέχνες από 18 χώρες.
Ανάμεσα σε αυτούς ξεχωρίζουν οι εκθέσεις των δυο πρωτοεμφανιζόμενων φωτογράφων που αναδείχθηκαν μέσα από τη διαδικασία του MATAROA AWARDS για τη Φωτογραφία. Με την υποστήριξη της Πολιτιστικής Εταιρείας, στο πλαίσιο του project MATAROA, και κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης στην καλλιτεχνική κοινότητα, δυο νέοι φωτογράφοι παρουσιάζουν τις ατομικές τους εκθέσεις σε μια προσπάθεια να δοθεί βήμα σε αξιόλογες φωτογραφικές εργασίες πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών.
Η Αλεξάνδρα Ρίμπα με την έκθεση Between cities and skies, καθηλώνει τον θόρυβο πάνω από την πόλη σε ένα ιδιαίτερο φωτογραφικό αποτύπωμα, ενώ ο Γιάννης Ζινδριλής με το έργο του A Long Saturday, εντοπίζει την ακινησία και τη δυσκολία προσδιορισμού και αρμονίας μας με τον γύρω τόπο.
A Long Saturday | Γιάννης Ζινδριλής
Συνεργασία:esp+ gallery / ΙΕΚ ESP
Εγκαίνια: 10 Οκτωβρίου 2023, 21:00 (διάρκεια μέχρι 15.01.24)
Fujifilm Inkjet Photo-paper
Για την έκθεση
Στο “A Long Saturday”, o George Steiner (Γαλλο-αμερικανός κριτικός λογοτεχνίας, δοκιμιογράφος, φιλόσοφος, συγγραφέας και εκπαιδευτής) δανείζεται από την Καινή Διαθήκη το σχήμα Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή. Δηλαδή, ο θάνατος του Χριστού την Παρασκευή, το σκοτάδι να απλώνεται πάνω από τη γη, το καταπέτασμα του Ναού να σκίζεται στα δύο. Ύστερα η αβεβαιότητα του Σαββάτου όπου δεν συμβαίνει τίποτα, τίποτα δεν κινείται και τέλος, η Ανάσταση της Κυριακής. Μέσα στο μακρύ Σάββατο της ακινησίας, οι άνθρωποι αναπροσδιορίζουν τις αξίες τους, χάνουν τις διαμορφωμένες ταυτότητές τους και αναζητούν νέες.
Ακολουθώντας την πρόταση του Steiner, στην ομώνυμη ενότητα εικόνων, ο εαυτός, όπως ο ηθοποιός, “συναντά τους θεατές του τη στιγμή που και εκείνοι τον συναντούν, δημιουργείται μεταξύ τους μια μοναδική όσμωση, επιτελεί τον εαυτό του μέσω της υπόδυσης του ρόλου ενώπιόν τους. Η παρουσία των θεατών εγγράφεται στη συνείδησή του συγκροτώντας τον […] και την ίδια στιγμή ο ίδιος επενδύει στους θεατές του υποσυνείδητα περιεχόμενα ή μνημονικά φορτία της ζωής του. Μέσω της υπόδυσης του ρόλου και με τη βοήθεια που του παρέχουν τα περιγράμματα του ρόλου, ο εαυτός αυτοσκηνοθετείται, κατασκευάζοντας μια σκηνή, αρθρώνοντας τον δικό του λόγο, επινοώντας έναν θεατή, ένα ολόκληρο κοινό, ακόμα και μια φαντασιακή κοινότητα, για να καταμαρτυρηθεί και κατοχυρωθεί το εγχείρημά του.” Στην φωτογραφική σειρά “Long Saturday” απεικονίζονται άνθρωποι, σε διασταυρώσεις δρόμων, σε τοπία άγονα, σε αφιλόξενο περιβάλλον που τα οδικά σήματα τονίζουν τις απαγορεύσεις και την δυσκολία προσδιορισμού και αρμονίας με τον γύρω τους τόπο.
Γιάννης Ζινδριλής
Για τον καλλιτέχνη
Ο Γιάννης Ζινδριλής γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1982. Είναι απόφοιτος του τμήματος Τοπογραφίας και του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Έχει παρακολουθήσει τα σεμινάρια «Θέματα και Θεωρία Εικαστικών Τεχνών και Φωτογραφίας» και «Περί τοπίου: Εικόνες, Συναισθήματα, Πολιτική» στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Επίσης είναι τελειόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Φωτογραφία: Έρευνα και Μεθοδολογία» του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Συμμετείχε με την σειρά Vague Landscapes στο Athens Photo Festival το 2016 στο πλαίσιο της έκθεσης «Νέοι Έλληνες Φωτογράφοι». Έχει συνεργαστεί με εφημερίδες και περιοδικά. Από τον Μάιο του 2020 παραδίδει μαθήματα φωτογραφίας στην Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως freelance φωτογράφος.
Between cities and skies | Αλεξάνδρα Ρίμπα
Συνεργασία: Stereosis School of Photography (SSP)
Εγκαίνια: 10 Οκτωβρίου 2023, 21:00 (διάρκεια μέχρι 15.01.24)
Επιμέλεια: Κοσμάς Παυλίδης, Γιάννης Μανωλής
Fujifilm Inkjet Photo-paper
Για την έκθεση
Όταν δύει ο ήλιος, σηκώνω το κεφάλι μου καθώς ακούω τον ήχο των πουλιών που πετούν ανάμεσα στις πολυκατοικίες. Είχα προσέξει ότι αυτή τη συγκεκριμένη ώρα, τα πουλιά αρχίζουν να μιλούν. Υπάρχει πολύς θόρυβος πάνω από την πόλη. Όμως κάτι διαφορετικό συνέβη τις προάλλες. Άκουσα έναν θόρυβο από το απέναντι μπαλκόνι. Είδα ότι ένα πουλί είχε παγιδευτεί και ο φίλος του προσπαθούσε να το σώσει. Κάλυπτε τις φωνές όλων των άλλων πουλιών στον ουρανό. Προσπάθησα να τα βοηθήσω μα δεν μπορούσα. Τότε σε είδα μέσα από το παράθυρο. Η καρδιά μου χτυπούσε γρήγορα, σαν ενός πουλιού που έχει πιαστεί από άνθρωπο και είναι κατατρομαγμένο. Σου φώναξα αλλά δεν με άκουσες. Σου άφησα ένα σημείωμα. Έχεις φύγει. Ακόμα έχω το σημείωμα. Υπάρχει ένα μέρος μεταξύ πόλεων και ουρανών. Μου αρέσει να πηγαίνω εκεί ξανά και ξανά. Από εκεί τα πουλιά ξεκινούν να πετούν πάνω από τις πόλεις. Είμαστε όλοι τόσο ίδιοι και τόσο διαφορετικοί κάτω από τον ίδιο ουρανό.
Την πρώτη εποχή των ραντάρ η ηχώ πολλών, μικρών στόχων συλλαμβάνονταν αλλά ήταν ανεπαρκώς κατανοητή. Αυτοί οι ήχοι αποκαλούνταν «άγγελοι». Τώρα, γνωρίζουμε ότι οι άγγελοι ήταν στην πραγματικότητα πουλιά. Αυτό το πρότζεκτ είναι αφιερωμένο στους «αγγέλους» μου.
Αλεξανδρα Ρίμπα
Για την καλλιτέχνιδα
Η Alexandra Riba είναι φωτογράφος/κινηματογραφίστρια που γεννήθηκε (1997) στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος της Σχολής Κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ενώ σπούδασε επίσης σύγχρονη φωτογραφία στη Σχολή Φωτογραφίας Stereosis. Έχει εκθέσει τις φωτογραφίες της σε σημαντικούς χώρους τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, στο Μουσείο Μπενάκη και στο Loosen art, στη Ρώμη. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε πολλούς διαδικτυακούς ιστότοπους και περιοδικά (Fotofilmic, Velvet Eyes, Phmuseum κ.ά.). Έχει εργαστεί ως still φωτογράφος σε κινηματογραφικά σκηνικά (“Η πόλη και η πόλη”, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Πασσαλλη και του Σύλλα Τζουμέρκα) και σε θεατρικές παραστάσεις (“Perseids ή πώς να παρτάρετε αγρίως), σε σκηνοθεσία των Μαρίνα Σιώτου και Ζωή Σιγαλού, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το 2023 και “Ο φάκελος Wahncau” σε σκηνοθεσία του Σύλλα Τζουμέρκα, στο Φεστιβάλ Επιδαύρου το 2022). Ως κινηματογραφίστρια έχει συνεργαστεί με τον σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα στις ταινίες μικρού μήκους “Η μητέρα μου είναι αγία” στο πλαίσιο του 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και με τον σκηνοθέτη Νίκο Κολιούκο στην επερχόμενη ταινία μικρού μήκους “Το χάος που άφησε πίσω της”.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Το project MATAROA είναι μια πλατφόρμα για τους Έλληνες καλλιτέχνες και τον σύγχρονο πολιτισμό στην Ελλάδα. Μια πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος που στόχο έχει την προώθηση της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτιστικής δραστηριότητας. Το project MATAROA έχει τρεις βασικούς πυλώνες: την έντυπη έκδοση, την ιστοσελίδα και τα ομώνυμα βραβεία νέων καλλιτεχνών.
Η Thessaloniki PhotoΒiennale, διοργάνωση του MOMus, σε επιμέλεια και συντονισμό του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, συμπληρώνει φέτος τριάντα πέντε χρόνια παρουσίας και είναι ένα από τα παλαιότερα φωτογραφικά φεστιβάλ της Ευρώπης. Ταυτόχρονα αποτελεί σημαντικό βήμα παρουσίασης της σύγχρονης και ιστορικής ελληνικής φωτογραφικής δημιουργίας και ένα ζωτικό σταυροδρόμι ζύμωσής της με την αντίστοιχη διεθνή σκηνή.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ
Επισκεφθείτε την ψηφιακή βιβλιοθήκη και «ξεφυλλίστε» online την έκδοση του MATAROA.
MATAROA PORTAL
Περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα του MATAROA και ανακαλύψτε Έλληνες καλλιτέχνες και το έργο τους.