fbpx

logo

Το ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ είναι μια τριμηνιαία πολιτιστική έκδοση για την Ιστορία, την Τέχνη, τα Γράμματα και τον Πολιτισμό της καθημερινότητας.

ΤΕΥΧΟΣ

81

Ημερομηνία έκδοσης:
Σεπτέμβριος 2022

Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 119
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Τεύχος: 81
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εξώφυλλο: Γιώργος Λαζόγκας,
Κολλάζ, μεικτή τεχνική, 1997

ΘΠ 81 ΕΞΩΦΥΛΛΟ

EDITORIAL
του ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ 

Ούτε ιστορικό,
και σε λίγο
ούτε και κέντρο

ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ δεν είναι απλώς γενέθλιος τόπος. Είναι η συλλογική μήτρα-μνήμη της πόλης. Αν δεν το καταλαβαίνουμε πάντοτε, οφείλεται στο ότι το παρελθόν συγκρούεται διακριτικά με το παρόν και οι μεγάλες προσδοκίες συντρίβονται αθόρυβα πάνω στις μέτριες επιτεύξεις.

Αλλά το κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν είναι μόνον μνημονικός τόπος. Είναι ταυτόχρονα ο χώρος όπου ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα, ο χώρος στον οποίο το κράτος ασκεί τα χωροταξικά του πειράματα και την πολιτιστική πολιτική του. Αυτές οι μη υποκειμενικές χρήσεις του χώρου ονομάζονται ιστορικό κέντρο. ςτην πραγματικότητα, ο όρος δεν σημαίνει αυτό που φαντάζεται κάνεις εκ πρώτης όψεως, και η έννοιά του γίνεται αντιληπτή μόνον αν κάποιος εντρυφήσει στα ιερά κείμενα της δημοσιοϋπαλληλίας: νόμους, διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις. Ούτε και το «ιστορικό κέντρο» περιλαμβάνει γεωγραφικά αυτό που καταλαβαίνουμε όλοι με την έκφραση κέντρο, ούτε είναι απαραίτητα ιστορικό. Η νομοθεσία αντιμετωπίζει διαφορετικά τα λεγόμενα «λαδάδικα», δηλαδή το προ του 1870 εμπορικό κέντρο της πόλης, διαφορετικά την «Άνω Πόλη», και διαφορετικά αυτό που ο κάθε ένας έχει οροθετήσει ως «ιστορικό κέντρο», ως εργαλείο για τη διατήρηση της μνήμης του παρελθόντος, δηλαδή του νεότερου πολιτισμού.

Όντας σε χρήση εδώ και αρκετά χρόνια, το εργαλείο «ιστορικό κέντρο» έχει στραβώσει. η φθορά των κτιρίων, η απαξίωση της ακίνητης περιουσίας, η εγκατάλειψη των υποδομών, η κατάρρευση της μικρής επιχείρησης, η ανασφάλεια του πεζού και η απουσία αστυνόμευσης συνθέτουν ένα τοπίο που δεν είναι πια ελκυστικό, ούτε για τους αθεράπευτα ρομαντικούς. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται διαφορετικού τύπου θεσμικά εργαλεία, αλλαγές ευρείες, συντονισμένες, που να καλύπτουν ταυτόχρονα πολλές ανάγκες. Όχι κορδέλες εγκαινίων, αλλά αστικούς ιστούς. Το κέντρο της χρειάζεται το φιλί της ζωής. Ίσως πάλι το φιλί να είναι ουτοπία και ένα τμήμα του κέντρου της Θεσσαλονίκης να είναι καταδικασμένο. Υπήρξαν, άλλωστε, στην ιστορία μεγάλες πόλεις που έσβησαν ολόκληρες. αλλά μήπως κι εμείς δεν είμαστε καταδικασμένοι να αποδείξουμε το αντίθετο σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη;

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Εκδότης
Σταύρος Ανδρεάδης

Γενική Διευθύντρια
Βίκη Παπαδημητρίου

Διευθυντής Σύνταξης
Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Συντακτική Επιτροπή
Άρις Γεωργίου, Μαίρη Καιρίδη, Θούλη Μισιρλόγλου, Κώστας Δ. Μπλιάτκας,
Λέων Α. Ναρ, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου,
Στελλίνα Τρωιάνου, Ευάγγελος Χεκίμογλου

Συνεργάτες Τεύχους
Χιονία Βλάχου, Άρις Γεωργίου, Γιάννης Επαμεινώνδας, Χρίστος Ζαφείρης, Ντένης Ζαχαρόπουλος, Νίκος Καλογήρου, Αλέξανδρος Καπετάνου, Χρήστος Καραγιαννόπουλος, Κώστας Καρδερίνης, Γιώργος Κορδομενίδης, Έλσα Κορνέτη, Γιώργος Κωνσταντινίδης, Θούλη Μισιρλόγλου, Κώστας Μπλιάτκας, Μανόλης Ξεξάκης, Τάσος Παπαδόπουλος, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ελένη Παπαργυρίου, Ντίνος Παπασπύρου, Ευδοξία Ράδη, Νικόλας Σεβαστάκης, Σάκης Σερέφας, Γιάννης Σημιτόπουλος, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Πάνος Τζώνος, Έλενα Τονικίδη, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Γιώργος Φυσικόπουλος, Χριστίνα Χαλεπλίδου, Ευάγγελος Χεκίμογλου, BLD

Έρευνα-Επιμέλεια Ύλης: Χριστίνα Χαλεπλίδου, Χιονία Βλάχου
Σχεδιασμός: Άρις Γεωργίου, Ελένη Τσιτσιμπίκου
GRAPHIC PRE PRESS / Σελιδοποίηση: Βαλεριάνο Τροϊάνι
Διορθώσεις / Eπιμέλεια Kειμένων: Κατερίνα Δημοπούλου
Εκτύπωση: Σκορδόπουλος

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

EDITORIAL
7 Ούτε ιστορικό, και σε λίγο ούτε και κέντρο
Ευάγγελος Χεκίμογλου

ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
8 Αν έβγαζε νωρίτερα τη φωτογραφία
Ευάγγελος Χεκίμογλου

9 Χαίρε, μηχανούλα KODAK
Ντίνος Παπασπύρου

10 Πώς βγαίνει μια καλή φωτογραφία
Μανόλης Ξεξάκης

11 Ακορντεόν
Ελένη Παπαργυρίου

12 Βάμος α λα (Νέα) Πλάγια
Γιώργος Σκαμπαρδώνης

13 «Barb-Uno-fassoù-Lone Ap-off-Lee-au-ceesse», 02.08.2022
Άρις Γεωργίου – Γιώργος Φυσικόπουλος

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
14 Εγνατίας εγκώμιον
Νίκος Καλογήρου

22 Βλέποντας την πόλη μ’ ένα θετικό πρόσημο
Αλέξανδρος Καπετάνου

26 Πυρκαγιά 1917: Η ανέκδοτη έκθεση Κοντορέπα
Γιώργος Κωνσταντινίδης – Ευάγγελος Χεκίμογλου

30 Πλατεία Αριστοτέλους: Μια περιήγηση στο κέντρο του δικού μας κόσμου
Τάσος Παπαδόπουλος

IN MEMORIAM – ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΖΟΓΚΑΣ
36 Ο ζωγράφος Γιώργος Λαζόγκας
Ντένης Ζαχαρόπουλος

42 Λαζόγκας, 1945-2022
Άρις Γεωργίου

ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
46 Κατεβαίνοντας τη Μαρτίου
Γιώργος Σκαμπαρδώνης

50 Αλλάζοντας τόπο ή 10+6 χρόνια στη Θεσσαλονίκη
Νικόλας Σεβαστάκης

ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ
52 Η Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ού αιώνα συναντά τον σύγχρονο πληθυσμό της
Συνέντευξη στη Χριστίνα Χαλεπλίδου

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
56 Κλωστές και σύγχρονη τέχνη ΙΙ
Θούλη Μισιρλόγλου

ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ
62 Μαρία Παριανού: Η τέχνη στην ψηφιακή εποχή κερδίζει σε διάχυση, νέα μέσα έκφρασης και ιδέες…
Συνέντευξη στη Χιονία Βλάχου

ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ
66 Σε τι βοηθάει λοιπόν η ποίηση
Ηρακλής Παπαϊωάννου

ΠΡΟΣΩΠΑ
70 Με τον Bob Geldof στη Σάνη
Συνέντευξη στον Κώστα Μπλιάτκα

ΦΑΕΙΝΟΙ ΑΦΑΝΕΙΣ
74 Ιωάννης Μονογυιός
Έλενα Τονικίδη

ΒΙΒΛΙΟ
78 Λέων Α. Ναρ: Οι στίχοι του Θανάση Παπακωνσταντίνου οδοιπορούν…
Συνέντευξη στον Κώστα Καρδερίνη

ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ
84 Οι Παγκόσμιοι Έλληνες του Γιώργου Φυσικόπουλου
Άρις Γεωργίου

ΜΟΥΣΙΚΗ
88 Μάγισσα Θεσσαλονίκη. Τα τραγούδια των Εβραίων για τη «Μάδρε ντε Ιζραέλ»
Χρίστος Ζαφείρης

ΙΧΝΗΛΑΣΙΕΣ
96 Πώς και γιατί μια περιφέρεια, μια πόλη, διαχειρίζεται τον πολιτισμό της;
Πάνος Τζώνος

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
102 Μια φτελιά στη Μαρτίου είδε
Σάκης Σερέφας

104 Ροξ περιπτέρου
Σάκης Σερέφας

ΦΩΤΟ/ ΑΠΟΡΙΑ
106 Επιτέλους, πεθαίνω!
Μανόλης Ξεξάκης

ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ
108 Η επιστροφή
Έλσα Κορνέτη

110 Κάθε Σεπτέμβρη…
Στελλίνα Τρωιάνου

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
112 ΜΠΕΤΟΝ ή ΤΣΙΜΕΝΤΩΜΑ; (Πολυκατοικία Β΄μέρος)
Γιάννης Επαμεινώνδας

FRAGMENTA
116 Από το Εντευκτήριο
Γιώργος Κορδομενίδης

PROMO VIDEO