Το ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ είναι μια τριμηνιαία πολιτιστική έκδοση για την Ιστορία, την Τέχνη, τα Γράμματα και τον Πολιτισμό της καθημερινότητας.
ΤΕΥΧΟΣ
70
Ημερομηνία έκδοσης:
Δεκέμβριος 2019 – Ιανουάριος 2020
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 120
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Τεύχος: 70
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00
Φωτογραφία εξωφύλλου του Άρι Γεωργίου
EDITORIAL
του Κώστα Δ. Μπλιάτκα
Το έπος του ενός
Αν δεν είναι τα ίδια μας τα παιδιά , σίγουρα είναι κάποιοι φίλοι τους ή παιδιά φίλων μας, αυτοί που μας χαρίζουν έναν υπέροχο αιφνιδιασμό. Ένα έργο τους! Φτιαγμένο με τα δικά τους καινούργια ‘’υλικά’’, λόγια και εικόνες. Σμιλεμένο από το ζορισμένο και βουβό μέλλον τους.
Μου είναι πολύ οικεία η αίσθηση που σε πλημμυρίζει όταν συναντάς σε μια έκθεση, ακούς σε ένα κοντσέρτο, διαβάζεις σε μια νουβέλα, απολαμβάνεις σε έναν απρόβλεπτο ρόλο στο θέατρο ή το σινεμά, ή σε μια χορευτική επινόηση, το καινούργιο που έρχεται. Δεν νομίζω ότι πέφτω έξω: Ο κόσμος πάντα δείχνει πιο φωτεινός όταν κάνεις κάτι που δεν ήταν εδώ πριν… Χρειαζόμαστε την Τέχνη σήμερα, όσο ποτέ στο παρελθόν, διότι η φαντασία και η δημιουργικότητα μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο .
Σίγουρα πάντως, μπορούν να μας καλέσουν ‘’στα όπλα’’ για να αλλάξει αυτό που τείνει να γίνει ο κόσμος αυτή την εποχή της αυτοματοποίησης, της κλιματικής αλλαγής, των προσφυγικών ροών, του λαϊκισμού, των απρόβλεπτων ηγετών και των ψεύτικων ειδήσεων.
Και ποιος είναι ο πιο κατάλληλος για να δώσει σχήμα και μορφή στο νέο που έρχεται από έναν ανήσυχο, εμπνευσμένο νέο δημιουργό ; Αυτός και μόνο αυτός θα αφηγηθεί προφητικά, ειδικά σε καιρούς κρίσης, μέσα από την πρώιμη αλλά γόνιμη αιχμή του έργου του, αυτό που πληρέστερα θα διατυπώσουν αργότερα οι φιλόσοφοι και οι κοινωνιολόγοι ανιχνευτές του καινούργιου.
Η συζήτηση όμως για τους νέους δημιουργούς παρότι είναι πάντα επίκαιρη, συνήθως εκτρέπεται σε μονοπάτια στερεότυπων αντιλήψεων, ευχολογίων και ‘’διδακτισμού’’ των μεγαλύτερων
Δεν υπάρχει, κακά τα ψέματα, ορισμένη φόρμουλα για να σπάσει ένας νεαρός καλλιτέχνης τον κλοιό του κόσμου της τέχνης, των εσωτερικών κανόνων της επικοινωνίας του και των αγορών του.Μερικοί σημαντικοί δείκτες καριέρας όμως φαίνεται να ισχύουν, όπως το να σε ξεχωρίσει ένας διορατικός ‘’dealer’’ ή να πάρεις μέρος σε μια ομαδική έκθεση ή ένα σόου σε ένα επιβλητικό μουσείο ή να διοχετεύσεις τη δουλειά σου λ.χ. στο YouΤube ή να δημιουργήσεις γρήγορα και εύκολα νέες ιστοσελίδες για δημοσιεύσεις, πειραματισμούς και παιχνίδια”.
Τα προβλήματα για έναν νέο δημιουργό δεν είναι λίγα. Η πρόσβαση στην ελεύθερη παιδεία τέχνης που γίνεται όλο και πιο σημαντική, καθίσταται παράλληλα όλο και πιο δύσκολη για οικονομικούς λόγους.Οι λύσεις του διαδικτύου δεν είναι δυνατόν να αντικαταστήσουν τις αίθουσες διδασκαλίας τέχνης.
Σε αυτή την πορεία του, στο έπος του ενός, αξίζει τουλάχιστον να συμμεριστούμε το όραμά του και δημιουργικότητά του.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Εκδότης
Σταύρος Ανδρεάδης
Γενικός Διευθυντής
Κώστας Δ. Μπλιάτκας
Εκδοτική Επιτροπή
Γιώργος Αναστασιάδης, Άρις Γεωργίου, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Στέλλινα Τρωιάνου, Ευάγγελος Χεκίμογλου
Συνεργάτες τεύχους
Χάρις Αρώνη, Γιάννης Βανίδης, Χιονία Βλάχου, Άρις Γεωργίου, Γιάννης Γκροσδάνης, Γιάννης Επαμεινώνδας, Πάνος Θεοδωρίδης, Χρυσάνθη Ινάχογλου, Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Κεσσόπουλος,Γιώργος Κορδομενίδης, Λίζα Μαμακούκα, Πέτρος Μεχτίδης, Θούλη Μισιρλόγλου, Σίμος Μπενσασσών, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Αλεξάνδρα Μυλωνά, Λίνα Μυλωνάκη, Λέων Ναρ, Μανόλης Ξεξάκης, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωϊάννου, Στέργιος Τσιούμας, Ευάγγελος Χεκίμογλου.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
EDITORIAL
5 Το έπος του ενός
Κώστας Δ. Μπλιάτκας
ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
6 Χιονίζει
Αλεξάνδρα Μυλωνά
7 Και τα βράχια κατάπληκτα
Μανόλης Ξεξάκης
8 Συνειρμοί Υπερτόπιας Υγρασίας
Άρις Γεωργίου
ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
10 Κατοχή και χιόνι
Γιώργος Σκαμπαρδώνης
IN MEMORIAM
12 «Δεν πατάω, δεν πατάω…»
Σοφία Καρακώστα
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
14 Το δέος για μια ιδιαίτερη «φυλή»
Εισαγωγή – επιμέλεια Κώστας Μπλιάτκας
16 Αρχιτεκτονική με πλεονέκτημα
Γιάννης Επαμεινώνδας
20 Μια φορά Αρχιτέκτονας Πάντα Αρχιτέκτονας
Σιμός Μπενσασσών
Συμπλήρωμα στην Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής
Πάνος Θεοδωρίδης
Μνήμες εκπαίδευσης ή Το μυτοτσίμπιδο της Αρχιτεκτονικής
Στέργιος Τσιούμας
30 Πολυτεχνίτης… και… ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ, ΑΝΑΣΤΟΛΕΣ και ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΕΣ
Άρις Γεωργίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Θούλη Μυσιρλόγλου
ΘΕΑΤΡΟ
Ελένη Ευθυμίου: «Ο συμβιβασμός είναι μία μορφή ήττας αλλά και μία μορφή απελευθέρωσης»
Συνέντευξη στο Γιάννη Κεσσόπουλο
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
48 Meet the Future!
Λίνα Μυλωνάκη
Τα πρώτα χρόνια μιας μεγάλης γιορτής
Γιάννης Γκροσδάνης
ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ
Κωνσταντίνος Τσακαλίδης: Ένας ελεύθερος σκοπευτής εικόνων
Ηρακλής Παπαίωάννου
Αθανασία Αγοραστού: Είναι παρακινδυνευμένο να μιλάμε σήμερα για πρωτοπορία…
Συνέντευξη στη Χιονία Βλάχου
Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΙΝΕΛΙΑ
Με το ποδήλατο για νέες ομορφιές
Χάρις Αρώνη
ΙΣΤΟΡΙΑ
Το μυστήριο της οδού «Kapanaca»
Ευάγγελος Χεκίμογλου
Η διαχείριση της συλλογικής μνήμης και η πρόσληψη της ιστορίας από τις νεότερες γενιές
Λέων Α. Ναρ
Η ξανθιά ρετσίνα και η δόξα της
Γιώργος Σκαμπαρδώνης
Παπάφη και Τροίας γωνία
Πέτρος Στ. Μεχτίδης
ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Το ναυάγιο του Marquette στον Θερμαϊκό στα 1915 «ΚΡΑΤΟΥΣΕ ΤΟΝ ΛΑΙΜΟ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΝΙΓΜΕΝΟ ΜΟΥΛΑΡΙ…»
Σάκης Σερέφας
ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ
Τα τρύπια παπούτσια
Αλεξάνδρα Μυλωνά
Το Φρεάτιο
Λίζα Μαμακούκα
Η Χιονάτη δε μένει πια εδώ…
Στελλίνα Τρωιάννου
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
Στη Χαριλάου, δυο κυπαρίσσια είδαν
Σάκης Σερέφας
ΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΞΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
WAITING AGAIN FOR BIOPSY RESULTS FROM THE SECOND FLOOR
EXERCISE ROOM – Jennifer Franklin
Μετάφραση: Σάκης Σερέφας
Εικονογάφηση: Δήμητρα Καμαράκη
Το μεγάλο ΝΑΙ
Χρυσάνθη Ινάχογλου
116 Δημήτρης Καλοκύρης
Γιώργος Κορδομενίδης
Φωτογραφία: Γιάννης Βανίδης