fbpx

logo

ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ

Έργα που παραπέμπουν σε ζωγραφική παιδιού

Συνέντευξη στη Χιονία Βλάχου

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόλΙΣ 74

Ανήκοντας σε μια γενιά που γεννήθηκε μέσα στα social media, πιστεύει πως η διάδοση ιδεών, οι τάσεις και τα νέα ταξιδεύουν τόσο γρήγορα που είναι για έναν νέο καλλιτέχνη «λάθος να απέχει από την τεχνολογία». Παράλληλα, όμως, θεωρεί «πως η τεχνολογία ποτέ δε θα αντικαταστήσει την αίσθηση που σου δίνει η θέαση ενός έργου τέχνης από κοντά».

Ο Θανάσης Δάπης, όπως μας αποκαλύπτει, ετοιμάζει τον χώρο του για ζωγραφική, έχοντας τα πάντα τακτοποιημένα και στοιχισμένα, με καθαρά τα πινέλα και την παλέτα, όπως ακριβώς και τη σκέψη του.

«Στη διάρκεια είναι που όλο αυτό “μπερδεύεται” και επικρατεί το χάος», προσθέτει.Όσο θυμάται τον εαυτό του, πάντοτε τον ενθουσίαζε ο εξπρεσιονισμός, και δη ο αφηρημένος.

Θεωρεί πως η πανδημία και η κατάσταση την όποια βιώνουμε «μπορεί να λειτουργήσει θετικά από την άποψη ότι θα εμπνεύσει καλλιτέχνες και μέσα από αυτό θα προκύψει τέχνη». «Προσωπικά, το λοκντάουν και η στροφή προς τον εαυτό μου με έκαναν να βρω τρόπους να εκφραστώ με εναλλακτικό τρόπο», λέει.

Η συνέντευξη

Γιατί τέχνη;

Μερικές φορές, το ότι δεν έχουμε μια συγκεκριμένη απάντηση σε μια ερώτηση αποτελεί από μόνο του μια απάντηση.

Υπάρχει όμως, σήμερα, πρωτοπορία στην Τέχνη;

Θεωρώ πως όσο η γη κινείται, θα «κινείται» και η τέχνη, γεγονός που καθιστά αδύνατη την ανακύκλωση της ήδη υπάρχουσας τέχνης. Όσο κινούμαστε τόσο αλληλοεπιδρούμε μεταξύ μας, όσο αλληλοεπιδρούμε τόσο προκύπτουν ζητήματα, όσο προκύπτουν ζητήματα τόσο θα δίνουμε λύσεις. Ένα μέσο επίλυσης είναι και η τέχνη, και αυτό είναι που κάνει καθημερινά να γεννιέται νέα τέχνη, άρα και πρωτοπορία.

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες επιρροές που δεχτήκατε;

Αυτές που υποσυνείδητα υπάρχουν, αλλά δεν έχω ανακαλύψει ακόμη πώς τις δέχτηκα.

Απρόβλεπτες, μεγάλες αλλαγές στη ζωή σας δημιουργούν την ανάγκη να κάνετε με τη δουλειά σας ένα κοινωνικό ή πολιτικό «σχόλιο»;

Σαφέστατα. Κάθε τι που συμβαίνει στη ζωή μου, συνειδητά ή μη με επηρεάζει κι αυτό είναι κάτι που υπάρχει στο έργο που φτιάχνω. Το πώς αντιλαμβάνεται κανείς ένα έργο είναι, βέβαια, εντελώς προσωπικό, και πιστεύω πως, έστω κι ένας θεατής να ταυτιστεί ή να προβληματιστεί με ένα έργο, για μένα το έργο αυτό είναι πετυχημένο. Το έργο ναι μεν γίνεται από εμένα, αλλά αυτό δε σημαίνει πως είναι μονάχα για εμένα, όσο κι αν το εγώ μου κρύβεται λίγο ή πολύ σε αυτό.

Περιγράψτε μια κατάσταση στην πραγματική ζωή που σας ενέπνευσε.

Μια ερωτική απογοήτευση. Η σειρά των έργων στα οποία δούλευα την περίοδο εκείνη έμελλε να αποτελέσει και τη διπλωματική μου εργασία. Καθόλου απογοητευτικό το αποτέλεσμα πάντως…

Μπορείτε  να σκιαγραφήσετε το εικαστικό σας πεδίο; Ποιες οι αναφορές σας;

Ζωγραφίζω αφηρημένες εικόνες, πολλές φορές όμως «εμφυτεύω» και ρεαλιστικά στοιχεία τα οποία προτιμώ να αποδίδω με έναν τρόπο που παραπέμπει σε ζωγραφική παιδιού. Θα χαρακτήριζα τον τρόπο και τη χειρονομία μου αφελή. Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, πάντοτε με ενθουσίαζε ο εξπρεσιονισμός, και δη ο αφηρημένος. Mark Rothko, Franz Kline, Robert Motherwell, γενικώς όλο το κίνημα των Αφηρημένων Εξπρεσιονιστών της Αμερικής των ’60s-’70s. Επίσης, ο Cy Twombly, ο Jean Michel Basquiat, ο Antoni Tapies, o David Hockney, και από τους νεότερους η Tracey Emin, η Coco Capitan, για να αναφέρω κάποιες από τις σημαντικότερες αναφορές μου.

Βοηθάει έναν υποψήφιο δημιουργό μια ακαδημία τεχνών;

Θεωρώ πως ναι, κυρίως γιατί σου ανοίγει τα μάτια σε θεωρητικό επίπεδο. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι συμβιώνεις στον ίδιο χώρο, ερχόμενος σε καθημερινή επαφή, με δεκάδες άλλους καλλιτέχνες (καθηγητές-φοιτητές). Τώρα που τελείωσα κι έχω φύγει από τη Σχολή καταλαβαίνω πόσο σημαντικό ήταν να βρίσκομαι σε ένα περιβάλλον πηγής ή ανταλλαγής ιδεών, αλλά και κριτικής ως προς το έργο μου, άρα και συνεχούς βελτίωσης.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας έργο τέχνης;

Η «Guernica» του Pablo Picasso. Αν και είναι ένα έργο που όλοι γνωρίζουν, η αίσθηση που σου δημιουργεί όταν έρθεις αντιμέτωπος με αυτό από κοντά, και πόσο μάλλον έχοντας κατά νου την ιστορία πίσω από τη δημιουργία του, δεν περιγράφεται με λόγια.

Πόσο χρόνο χρειάζεστε για να ολοκληρώσετε ένα έργο σας;

Αυτό είναι κάτι που δεν μπορώ να απαντήσω με ακρίβεια, καθώς κάθε έργο αποτελεί ξεχωριστή ιστορία και περίπτωση. Επίσης, άλλοτε δουλεύω πολλά έργα μαζί κι άλλοτε μεμονωμένα. Τελικά, το πόσο χρόνο πήρε στον καλλιτέχνη το έργο δεν παίζει κανένα ρόλο. Σημασία έχει το αποτέλεσμα. Αυτό που λογιάζω εγώ ως χρόνο είναι η δουλειά και η εμπειρία χρόνων.

Πώς ετοιμάζετε τον χώρο σας για ζωγραφική;

Όλα τακτοποιημένα, στοιχισμένα, καθαρά τα πινέλα και η παλέτα, όπως ακριβώς και η σκέψη μου. Στη διάρκεια είναι που όλο αυτό «μπερδεύεται» και επικρατεί το χάος.

Είστε full-time artist;

Είμαι full-time artist από την άποψη πως ό,τι και να κάνω, πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου βρίσκεται το έργο. Ευτυχώς, έχω τη δουλειά μου και τον αθλητισμό που με κάνουν να ξεφεύγω από τη μια και από την άλλη βοηθάνε καθώς, όταν επιστρέφω στο έργο, η ματιά μου είναι πιο καθαρή.

Είστε μιας γενιάς που γεννήθηκε μέσα στα social media, στην ατελείωτη πλοήγηση στον κόσμο και στις έξυπνες συσκευές. Η τεχνολογία αλλάζει τον τρόπο έκφρασης του νέου καλλιτέχνη ;

Θεωρώ πως όλα όσα αναφέρετε παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο, καθώς μπορεί η δουλειά ενός καλλιτέχνη να προβληθεί ευκολότερα, ώστε να έχει πρόσβαση σ’ αυτήν οποιοσδήποτε θέλει. Χωρίς το διαδίκτυο αυτό ίσως και να ήταν αδύνατο. Δίνεται έτσι η ευκαιρία σε καλλιτέχνες να ανακαλυφθούν, να περάσουν μέσω του έργου τους κάποιο μήνυμα, να πουλήσουν… Η διάδοση ιδεών, οι τάσεις και τα νέα ταξιδεύουν τόσο γρήγορα που είναι, θεωρώ, για έναν νέο καλλιτέχνη λάθος να απέχει από την τεχνολογία. Πιστεύω παρ’ όλα αυτά πως η τεχνολογία ποτέ δε θα αντικαταστήσει την αίσθηση που σου δίνει η θέαση ενός έργου τέχνης από κοντά.

Αποτελεί έμπνευση ή σημείο αναφοράς για δημιουργία η πανδημία;

Θεωρώ πως η πανδημία και η κατάσταση η όποια βιώνουμε μπορεί να λειτουργήσει θετικά από την άποψη ότι θα εμπνεύσει καλλιτέχνες και μέσα από αυτό θα προκύψει τέχνη. Προσωπικά, το λοκντάουν και η στροφή προς τον εαυτό μου με έκαναν να βρω τρόπους να εκφραστώ με εναλλακτικό τρόπο. Έγραψα τους προβληματισμούς και τις σκέψεις μου σε χαρτιά, διότι δεν είχα άλλο τρόπο να εκφραστώ, δεδομένου πως δεν είχα πρόσβαση στο στούντιό μου ή τη δυνατότητα να ζωγραφίσω στο σπίτι μου. Τα χαρτιά αυτά φωτογραφήθηκαν και αναρτήθηκαν σε μια νέα σελίδα που δημιούργησα στο instagram με το όνομα @ebnefsis, κι έτσι εν μέσω πανδημίας γεννήθηκε ένα project το οποίο τρέχει μέχρι και σήμερα και έχει αρκετά μεγάλη ανταπόκριση και απήχηση.

Αθανάσιος Δάπης

Γεννήθηκε το 1996 στη Θεσσαλονίκη. Εισήχθη το ακαδημαϊκό έτος 2014 στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ από όπου αποφοίτησε με αριστείο  το 2020. Διδάσκοντες  καθηγητές του ήταν ο  Γεώργιος Τσακίρης και ο  Βασίλειος Βασιλακάκης. ‘Ελαβε υποτροφία Erasmus  και παρακολούθησε μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Universidad Complutense de Madrid (UCM), Facullad de Bellas Artes, Spain (Χειμερινό εξάμηνο 2016/17)

Από το 2010 πήρες μέρος σε διάφορες εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο.

2019
*Art Thessaloniki 3, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα (Συμμετοχή με την Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ)
*Affodable Art, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

2018
*Au Divan, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
*Τέχνη και Τέχνη, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
*’’3χχχ’’χρώμα, χάραξη, χώρος, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
*Rem – Brand Name | Η Γνησιότητα του Καλλιτέχνη, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

2017
*Rem – Brand Name | Η Γνησιότητα του Καλλιτέχνη, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
*58 +26, Γενί Τζαμί, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

2016
*Rem – Brand Name | Η Γνησιότητα του Καλλιτέχνη, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

2015
*Rem – Brand Name | Η Γνησιότητα του Καλλιτέχνη, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
*Πλούσια Τέχνη σε Φτωχούς Καιρούς, Is not gallery, Λευκωσία, Κύπρος
*V for Versatility, AthensCon, Αθήνα,  Ελλάδα
* Rem – Brand Name Project, Art Athina, Αθήνα,  Ελλάδα

2010
*Graffiti | Street Art, Γκαλερί «ΛΟΛΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

γίνετε συνδρομητής/τρια για να λαμβάνετε τα 4 ετησίως τεύχη του περιοδικού

ΕΝΤΥΠΗ-ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Τεύχος 83

MAΡΤΙΟΣ 2023

Η συνοικία του Ιπποδρομίου (Προδρόμι) κατά τον 16ο αιώνα

ΙΣΤΟΡΙΑ Η συνοικία του Ιπποδρομίου (Προδρόμι) κατά τον 16ο αιώνα Δημογραφική και ονοματολογική ανατομία του ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΧΕΚΙΜΟΓΛΟΥ | τεύχος 83 του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ - Στον χάρτη της Θεσσαλονίκης που εκπόνησε το οθωμανικό επιτελείο το 1882 φαίνεται ότι ο φαρδύτερος δρόμος της πόλης δεν ήταν η Εγνατία, όπως γράφεται συχνά, αλλά o προκάτοχος της σημερινής πλατείας Ιπποδρομίου· [...]

Ιστορίες για τους κινηματογράφους της πόλης

Πληροφορίες για τη θαλάσσια οχύρωση της Θεσσαλονίκης στην περιοχή της πλατείας Ελευθερίας | της Έλλης Γεωργιλά | τεύχος 1 του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Η οχύρωση της Θεσσαλονίκης στην πλ. Ελευθερίας

Πληροφορίες για τη θαλάσσια οχύρωση της Θεσσαλονίκης στην περιοχή της πλατείας Ελευθερίας | της Έλλης Γεωργιλά | τεύχος 1 του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Το λάθος του ιμπρεσάριου

Διαβάζουμε Άρθρα | ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ τεύχος 69 | του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

Χειμώνας

Διαβάζουμε Άρθρα | ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ τεύχος 58 | του Στέργιου Τσιούμα


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ

Ιστορία, Γράμματα, Τέχνες, Ιδέες. Η «συνείδηση της πόλης»


MATAROA PROJECT

πλατφόρμα για τους καλλιτέχνες και τον σύγχρονο πολιτισμό στην Ελλάδα


ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

πρωτοβουλίες για τη δημόσια και πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης