Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:
[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]
|
|
|
|
7η ART THESSALONIKI
23 - 26 Μαΐου 2024
Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο ΔΕΘ-HELEXPO
Η Art Thessaloniki Fair έρχεται για ακόμη μία χρονιά να δώσει το δυναμικό παρόν στα εικαστικά δρώμενα της Ελλάδας με τη συμμετοχή 80 γκαλερί και projects απ’ όλο τον κόσμο, από τις 23 έως τις 26 Μαΐου 2024. Ήδη από την πρώτη διοργάνωση, το 2016, αναδεικνύεται η επενδυτική πλευρά της τέχνης με τη συμμετοχή γκαλερί από την Ελλάδα, Ευρώπη, Ασία, ΗΠΑ καθώς και η πολιτιστική πλευρά της με την εξέχουσα συμμετοχή του Hellenic DIASPORA Foundation με έργα των Lucas Samaras, Chryssa, Takis, Lynda Benglis, Philolaos, Peter Voulkos, Stamos, Yiannis Bouteas, William Baziotes. Επιπλέον, στην έκθεση συμμετέχουν η Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Κωνσταντίνου Ξενάκη Δήμου Σερρών. Τιμώμενη καλλιτέχνις γι’ αυτή τη χρονιά είναι η διεθνώς καταξιωμένη OPY ZOUNI. Επίσης, σ’ αυτή τη διοργάνωση για 4η συνεχόμενη χρονιά, σε συνεργασία με την ΠΕΕΒΕ, παρουσιάζονται τα βραβεία “MATAROA” για νέους καλλιτέχνες ως 33 χρόνων και για 2η χρονιά δίνεται η ευκαιρία σε ανεξάρτητους καλλιτέχνες να συμμετέχουν μαζί με άλλα projects, όπως είναι η συμμετοχή των συλλόγων αποφοίτων της Σχολής Καλών Τεχνών και άλλων καλλιτεχνικών σωματείων από όλη την Ελλάδα. Η 7η Art Thessaloniki Fair φιλοδοξώντας να ενισχύσει την επενδυτική και εικαστική δραστηριότητα γκαλερί και καλλιτεχνών, ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό 23-26/05/2024, στα περίπτερα 10, 9 και 8 (είσοδος από το περίπτερο 10, Εγνατίας 154 εντός ΔΕΘ- HELEXPO) για ένα ακόμη συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο της τέχνης.
|
|
|
20η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης
16 - 19 Μαΐου 2024
Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο ΔΕΘ-HELEXPO
Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού διοργανώνει την 20ή επετειακή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (ΔΕΒΘ), από τις 16 έως τις 19 Μαΐου 2024 που όπως κάθε χρονιά θα πραγματοποιηθεί στο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο ΔΕΘ-HELEXPO, φέτος με τιμώμενη προσκεκλημένη τη Σάρτζα (Sharjah-UAE), ένα από τα επτά Εμιράτα και το πνευματικό κέντρο του ομοσπονδιακού κράτους των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ). Το κεντρικό αφιέρωμα της φετινής έκθεσης, με θέμα «Άνθρωπος και Μηχανή», θέτει στο επίκεντρο των συζητήσεων την πρόκληση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Περαιτέρω θεματικοί άξονες αγγίζουν σύγχρονους προβληματισμούς, όπως ενδεικτικά «Γυναίκες στα βιβλία» ή «Ιστορίες από τα Βαλκάνια», ενώ θα υπάρχουν αφιερώματα στους συγγραφείς Φραντς Κάφκα, με αφορμή τα 100 χρόνια από τον θάνατό του, και στον Γιώργο Ιωάννου. Η ΔΕΒΘ θα φιλοξενήσει επίσης το 10ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών, το 8ο Φεστιβάλ Μετάφρασης, το 2ο Βραβείο Νέων Σχεδιαστών Βιβλίου, τη 2η Συνάντηση Λεσχών Ανάγνωσης, καθώς και παρουσιάσεις νέων εκδόσεων, συζητήσεις, ημερίδες, εργαστήρια, ομιλίες, στρογγυλά τραπέζια, προβολές, εικαστικά και θεατρικά δρώμενα, παράλληλες πολιτιστικές δράσεις στην πόλη και στην ευρύτερη Μακεδονία.
|
|
|
5ο Συνέδριο Fast Forward "Hidden (hi)stories: new perspectives of womens's photographies
17 - 19 Μαΐου 2024
MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Το MOMus - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης ανακοινώνει την ελληνική έκδοση του Fast Forward: Women in Photography, που διοργανώνεται σε συνεργασία με το University for the Creative Arts (UCA) και το University of Sunderland. Το θέμα του πέμπτου συνεδρίου, που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, θα επικεντρωθεί στις κρυφές ιστορίες γυναικείων φωτογραφιών που επιδιώκουν να προβληματιστούν σχετικά με τις τρέχουσες συζητήσεις για τη δικαιοσύνη των φύλων. Γράφοντας για την αναγνώριση των «γυναικών» ως πολιτικού υποκειμένου και αμφισβητώντας ποιος έχει τη δύναμη να ορίσει τι σημαίνει «γυναίκες», η Silvia Federici προέτρεψε: «Πρέπει να προσδιορίσουμε τον κόσμο των ανταγωνιστικών πολιτικών και σχέσεων εξουσίας από τις οποίες συγκροτείται το σώμα μας και να ξανασκεφτούμε τους αγώνες που έχουν λάβει χώρα σε αντίθεση με την «νόρμα» αν θέλουμε να επινοήσουμε στρατηγικές για αλλαγή» (2020: 10). Και πράγματι, όπως υποστήριξε η Françoise Vergès, εάν θέλουμε να «επανανθρωποποιήσουμε τον κόσμο» και να πολεμήσουμε τους τρόπους με τους οποίους ο «φεμονατισμός» και ο «φεμοϊμπεριαλισμός» υπηρετούν τον νεοφιλελευθερισμό (2021:17), πρέπει να προχωρήσουμε πέρα από τις κυρίαρχες αφηγήσεις και τις κανονιστικές ιστορίες, πέρα από τις σχεσιακές έννοιες των κέντρων και των περιφερειών και να φέρουμε στο προσκήνιο τις κρυφές ιστορίες ανώνυμων γυναικών, εκείνων που ταυτίζονται ως γυναίκες και ως μη δυαδικά άτομα που λέγονται από και μέσω της φωτογραφίας.
|
|
|
2ο Thessaloniki Fringe Festival
15 - 19 Μαΐου 2024
Πολλαπλοί Χώροι
Το ThessFringe 2024 επιστρέφει με την 2η διοργάνωση του στη Θεσσαλονίκη, τον Μάιο του 2024 και συνδέει την πόλη με την παγκόσμια κοινότητα του Fringe, των φεστιβάλ που υποστηρίζουν την καλλιτεχνική ελευθερία. 29 Παραστάσεις – 10 Χώροι – Ένα Φεστιβάλ για κάθε γούστο και ηλικία. Κωμωδία, θέατρο, σωματικό θέατρο (performance), καμπαρέ, τσίρκο, χορός, μουσική, οικογενειακές παραστάσεις θα πλαισιώσουν το Thessaloniki Fringe Festival 2024. Το Thessaloniki Fringe Festival είναι ένα ετήσιο ανεξάρτητο φεστιβάλ παραστατικών τεχνών που ξεκίνησε το 2023. Το πρόγραμμα στη δεύτερη διοργάνωσή του (15-19 Μαΐου 2024) περιλαμβάνει 29 παραστάσεις από περισσότερες από 10 χώρες, σε 10 χώρους, που αντιπροσωπεύουν μια ποικιλία ειδών, όπως θέατρο, κωμωδία, χορό, μουσική, τσίρκο, σωματικό θέατρο και οικογενειακές παραστάσεις. Στόχος του φεστιβάλ είναι να δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες για τους καλλιτέχνες, να στηρίξει τους τοπικούς χώρους και τους επαγγελματίες της τέχνης και να προσφέρει στο κοινό μοναδικές φεστιβαλικές εμπειρίες.
|
|
|
Ανοιχτές πόρτες 2024
18 - 19 Μαΐου 2024
Κτήμα Γεροβασιλείου
Το Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Μαΐου 2024, το Κτήμα Γεροβασιλείου ανοίγει τις πόρτες του για ξεναγήσεις, γευστικές δοκιμές και παράλληλες εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο από τις 11:00 έως τις 19:00, στο πλαίσιο της δράσης "ανοιχτές πόρτες" που πραγματοποιείται από τα οινοποιεία - μέλη των Δρόμων του Κρασιού της Βορείου Ελλάδος. Ξεναγήσεις, οινογευσίες, εκδηλώσεις και διάφορες προτάσεις προγραμματίζονται από τα οινοποιεία προκειμένου οι επισκέπτες τους να γνωρίσουν από κοντά τον βορειοελλαδίτικο αμπελώνα, τη διαδικασία δημιουργίας των θαυμάσιων κρασιών των Οινοποιών μας, κυρίως όμως τους ίδιους τους δημιουργούς τους.
|
|
|
Μια μικροσκοπική φιγούρα στέκεται μόνη σε μια θολή νησίδα και πλαισιώνεται από ένα σύννεφο χρωμάτων με μικρές ιστορίες -όνειρα ή αναμνήσεις;- σε ένα γκρίζο φόντο. Μια γυναίκα ξεπροβάλλει από ένα δυστοπικό τοπίο με ένταση στην κίνηση και την κραυγή της. Άνθρωποι ρωμαλέοι, άνθρωποι σε πτώση, άνθρωποι σε πάθος, άνθρωποι που ακούν την ίδια τη ζωή πρωταγωνιστούν στο «καλλιτεχνικό και πλαστικό σενάριο» του Σολομόν Νικρίτιν στην έκθεση «Σολομόν Νικρίτιν (1898-1965). Ακούγοντας τη ζωή» στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, στη Μονή Λαζαριστών, στη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση-σενάριο με τίτλο «Σολομόν Νικρίτιν (1898-1965). Ακούγοντας τη ζωή» ξεδιπλώνεται μέσα από 300 έργα τέχνης, αρχειακό υλικό και αντικείμενα από τη συλλογή Κωστάκη του Μουσείου και ιδιωτικές συλλογές, εγκαταστάσεις και οπτικοακουστικό υλικό. Στο τέλος της, οι θεατές συγκεντρώνουν όλες τις εικόνες σε μια συνεκτική «ιστορία» με ενδιαφέρουσα πλοκή σαν να έχουν μόλις τελειώσει την ανάγνωση ενός μυθιστορήματος ή να έχουν παρακολουθήσει μια κινηματογραφική ταινία, με ήχο και κίνηση.
|
|
|
Η αγγλική λέξη rekt, συντομογραφία και νεολογισμός της λέξης wrecked, χρησιμοποιείται μεταξύ των κοινοτήτων των διαδικτυακών παιχνιδιών για να αποτυπωθεί η ήττα, η αποτυχία. Η ίδια λέξη χρησιμοποιείται από τον εικαστικό Βασίλη Αλεξάνδρου με τις πολιτικές της προεκτάσεις, ως ένα σαρκαστικό, ειρωνικό λογοπαίγνιο στον τίτλο της έκθεσής του «Πολιτικά νωθρό / Politically rekt», η οποία παρουσιάζεται στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών έως τις 12 Μαΐου 2024. Βασισμένη στην practice-based διδακτορική διατριβή που έχει ξεκινήσει ο εικαστικός από τον Μάρτιο του 2020 στο Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου με τίτλο «Πολιτική τέχνη στην ψηφιακή εποχή» και με την υποστήριξη του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.), η έκθεση αποτυπώνει την προσωπική διεργασία του εικαστικού έκτοτε, που εν πολλοίς συντελέστηκε σε περιόδους εγκλεισμού και μοναχικότητας. Τα άλλοτε θετικά μα κυρίως τα αρνητικά πρόσημα που καταγράφηκαν εκείνη την περίοδο – η αλληλεγγύη, η ενδυνάμωση και η ανθεκτικότητα στην πρώτη περίπτωση, η συγκλονιστική επικράτηση των ψηφιακών μέσων, η μαζική επιτήρηση, οι ψυχολογικές επιχειρήσεις χειραγώγησης, η πολιτική αδράνεια και ο εξαπλωμένος εφησυχασμός των πολιτών, μεταξύ άλλων, στην δεύτερη – αποτυπώνονται στον θεματικό άξονα των έργων του καλλιτέχνη.
|
|
|
Στον απόηχο των διεθνών συζητήσεων για το φύλο και τις ταυτότητες και της γενικότερης τάσης διερεύνησης της γυναικείας δημιουργίας που συντελείται τελευταία από πολλά μουσεία και στη χώρα μας, η έκθεση επιχειρεί να αναδείξει τη γυναικεία φωτογραφική παραγωγή από τη Μεταπολίτευση μέχρι τις μέρες μας. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που για πρώτη φορά συντελείται στην Ελλάδα, μέσα από δύο άξονες στους οποίους θα κινηθεί η έκθεση -«Επιτέλεση και πολιτικές ταυτοτήτων», «Κοινωνικές και πολιτικές πραγματικότητες και ποιητική του φωτογραφικού μέσου». Επιπλέον, η έκθεση συνδέεται με το 5ο διεθνές συνέδριο «Fast Forward» που φέτος θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του MOMus, 17 – 19 Μαΐου 2024, με ειδικό τίτλο «Hidden (hi)stories: new perspectives of women’s phοtographies», μια συνδιοργάνωση του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με τα βρετανικά πανεπιστήμια University for the Creative Arts και University of Sunderland.
|
|
|
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης παρουσιάζουν τη νέα περιοδική έκθεση με τίτλο «Αθλητισμός και αδερφοσύνη» – « Sport et Fraternité » η οποία δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων “Παρίσι 2024” και είναι εμπνευσμένη από την ιδέα της Ολυμπιακής Εκεχειρίας. Η έκθεση, με τίτλο “Αθλητισμός και Αδερφοσύνη”, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων “Παρίσι 2024” εντάσσεται στις εκδηλώσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης εν όψει των Αγώνων, ενώ φιλοξενείται στο Ολυμπιακό Μουσείο στο πλαίσιο του Συμφώνου Συνεργασίας των. Απαρτίζεται από 24 φωτογραφίες του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων που προβάλλουν στιγμιότυπα κυρίως από Ολυμπιακές διοργανώσεις, αποτυπώνοντας στιγμές συνύπαρξης και αδελφοσύνης με κοινό παρονομαστή τον αθλητισμό. Επιτρέπει με αυτό τον τρόπο να αναλογιστούμε πώς ο αθλητισμός διευκολύνει την επαφή, τον διάλογο, τη φιλία, τη συνύπαρξη και την αδελφοσύνη μεταξύ πολιτισμών, κοινοτήτων και ατόμων. Η έκθεση “Αθλητισμός και Αδερφοσύνη” τελεί υπό την αιγίδα του Γενικού Προξένου της Γαλλίας και θα διαρκέσει έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2024, ημέρα λήξης των Παραολυμπιακών Αγώνων “Παρίσι 2024”.
|
|
|
ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ
από την ομάδα «Εν Δυνάμει»
10 - 19 Μαΐου 2024
Μονή Λαζαριστών
Τι είναι ο ύπνος, τι είναι ο θάνατος και γιατί τους ονομάσαμε αδέρφια; Πόσο συχνά αναλογιζόμαστε τη διαρκή μας ακροβασία ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα αλλά και ανάμεσα στον θάνατο και τη ζωή; Πότε ανοίγουμε τα παράθυρά μας να αντικρίσουμε κατάματα τους φόβους αλλά και τις πιο βαθιές μας επιθυμίες; Μήπως είμαστε όλοι “υπνοβάτες”; Και, αν ναι, προς τα πού βαδίζουμε; Θα ξυπνήσουμε ποτέ; Η ομάδα Εν Δυνάμει, μετά από πολλά χρόνια εμπειρίας πάνω στη δημιουργία παραστάσεων που έχουν τη δύναμη να μετατρέπουν το προσωπικό σε συλλογικό, επιλέγει για ακόμη μία φορά να θέσει ερωτήματα που συνήθως αποφεύγουμε. Σε αυτήν τη χρονική περίοδο της ακραίας εξατομίκευσης, που η ζωή παίρνει συνεχώς παράταση, που συντελούνται ριζικές αλλαγές στην ιδέα του θανάτου που επηρεάζουν ακόμα και την ίδια τη δομή της κοινωνίας, σκύβουμε επάνω από το τρίπτυχο θάνατος-ύπνος-όνειρα, όχι για να βρούμε σωστές απαντήσεις, αλλά για να αφεθούμε στο άγνωστο και στον συνειρμό, να απενοχοποιήσουμε τον φόβο και ενώνοντας τον με τα όνειρα και τις μύχιες σκέψεις μας να επιστρέψουμε τον θάνατο στην αναγκαία θέση του: μέσα στη ζωή.
|
|
|
Το "The Doctor", ελεύθερα βασισμένο στο έργο Καθηγητής Μπερνάρντι (1912) του Άρτουρ Σνίτσλερ, παρουσιάζεται στο Βαιλικό Θέατρο σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου και παραγωγή του πολιτιστικού οργανισμού Λυκόφως, του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου. Έργο ευφυές και πολυπρισματικό, το «The Doctor» καταπιάνεται με ζητήματα ηθικής, ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά των θεατών απέναντι στα στερεότυπα και προκαλώντας τα όρια των δικών τους προκαταλήψεων. Το φύλο, η καταγωγή, η κοινωνική τάξη, αλλά και η θρησκεία ή η σεξουαλικότητα, με τους αυτοματισμούς και τις «ταμπέλες» που τα συνοδεύουν, λειτουργούν σαν έναυσμα για ένα επί σκηνής παιχνίδι πολλαπλών ρόλων και ταυτοτήτων που κόβει την ανάσα. Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη.
|
|
|
Η θεατρική παράσταση Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών του Τομ Σούλμαν, ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Αριστοτέλειον σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη, με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του καθηγητή Τζον Κήτιγκ, τον Τάσο Χαλκιά στο ρόλο του διευθυντή του σχολείου και τον Σπύρο Τσεκούρα να ενσαρκώνει τον τραγικό πατέρα κ.Πέρι. Ένα συντηρητικό, ιδιωτικό σχολείο αρένων την δεκαετία του ΄60 διδάσκει στους μαθητές του τις θεμελιώδεις αρχές: «Παράδοση! Τιμή! Πειθαρχία! Υπεροχή!». Μέχρι την χρονιά που ο αντισυμβατικός καθηγητής Τζον Κήτιγκ θα μάθει στα παιδιά, με βασικό εργαλείο την ποίηση, θα τους μάθει σταδιακά, πώς να αγνοούν τις προκαταλήψεις, τις συνήθειες και τις επιρροές, τις οποίες μας επιβάλλουν οι γονείς, οι παραδόσεις και η κοινωνία μας, πώς να έχουν τη δική τους οπτική στα πράγματα και πώς να επιτρέψουν στην πραγματική τους φύση να μιλήσει. Ο αντισυμβατικός, αλλά ουσιαστικός τρόπος διδασκαλίας του, θα καταφέρει να εμπνεύσει τον καθένα από τους νεαρούς μαθητές, οι οποίοι, κάνοντας την προσωπική τους επανάσταση, θα ακολουθήσουν την κλίση τους ενάντια στο κατεστημένο.
|
|
|
Η βραβευμένη νουβέλα του Γιάννη Πάσχου, «Το χρονικό ενός δυσλεκτικού», μεταφέρεται στην θεατρική σκηνή σε έναν καθηλωτικό μονόλογο σε σκηνοθεσία Ντίνου Ψυχογιού και ερμηνεία Δημήτρη Μαμιού. Ο ήρωάς μας μεγαλώνει σε ένα ορεινό χωριό της Ηπείρου. Ονειρεύεται και ανακαλύπτει τον κόσμο σχεδόν όπως κάθε παιδί, μα ένα “λάθος” που κουβαλάει τον στιγματίζει, τον απομονώνει και την ίδια στιγμή τον πεισμώνει. Με όχημα την μοναδική του ματιά για τα πράγματα, το χιούμορ αλλά και την αγάπη των ανθρώπων του, αντιμετωπίζει καταστάσεις που μοιάζουν να συνθέτουν το ψηφιδωτό ενός παράξενου, μαγικού κόσμου. Το παιδί ενηλικιώνεται, αλλά πόσα "λάθη" χωράνε σε ένα κόσμο γεμάτο "σωστούς" ανθρώπους; Θα καταφέρει άραγε να κατακτήσει την πιο ψηλή κορφή της φαντασίας του; Θα μπορέσει να είναι ποτέ σαν όλους τους άλλους; Το έργο αποτελεί καταγραφή της δύναμης ενός ανθρώπου που με πίστη στον εαυτό του οδηγεί την ίδια του τη ζωή εκεί όπου ο ίδιος θέλει. Μέσα από την αφήγηση του ήρωα, μας παρουσιάζεται μια δύσκολη ιστορία ενηλικίωσης με χιούμορ και τρυφερότητα, ρίχνοντας φως σε ένα λεπτό αλλά διαχρονικά σημαντικό ζήτημα. Ο συγγραφέας δεν ασχολείται με την δυσλεξία ως επιστήμονας αλλά ως άνθρωπος που αγωνίστηκε μια ολόκληρη ζωή για να μπορέσει να “υπάρχει” σε έναν κόσμο αφιλόξενο για νευροδιαφορετικούς.
|
|
|
Ο έρωτας είναι διαχρονικός, το μίσος, η ζήλεια. Και τελικά αυτό που μένει είναι η αγάπη! Το ρομαντικό δράμα «Ρωμαίος και Αννέτα» του σπουδαίου συγγραφέα Ζαν Ανούιγ θα θυμίσει στους θεατές τον ρομαντισμό, και τη θυσία που χρειάζεται να γίνει για έναν μεγάλο έρωτα. Ο ποιητικός λόγος του κειμένου, ο ρομαντισμός αλλά και ο ρεαλισμός αναδεικνύονται μέσα από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Η Άννα Φόνσου βάζει τη σκηνοθετική της σφραγίδα στο αγαπημένο έργο του Αλέξη Σολομού, τη μετάφραση του οποίου είχε κάνει ο ίδιος, για αυτό και η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του. Είναι η πρώτη φορά που το ΚΘΒΕ ανεβάζει έργο του σπουδαίου Γάλλου δραματουργού. Ένα έργο εξαιρετικής μαεστρίας, που με σαρκαστική διάθεση αναμετριέται με την απόγνωση και την απελπισία των χαρακτήρων του. Ο «Ρωμαίος και Αννέτα» γράφτηκε το 1945. Ο Ζαν Ανούιγ επαναφέρει στο κείμενο αυτό, βασικούς προβληματισμούς του: την πάλη ανάμεσα στην ελευθερία και την κοινωνία, στο άτομο και τους θεσμούς, στην πρωταρχική δύναμη των συναισθημάτων. Στη ζωή που επιμένει και στον θάνατο που καραδοκεί δίπλα στην ανυποχώρητη δύναμη του έρωτα. Ποιος είναι ο δρόμος που απομένει στον άνθρωπο που αντιστέκεται; Που οδηγούν τα απανωτά «όχι» στον συμβιβασμό και στον κομφορμισμό;
|
|
|
ΓΑΛΑΤΕΙΑ
17 Μαΐου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Ο Αιμίλος Ριάδης συνέθεσε τη Γαλάτεια κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Παρίσι, όπου είχε αρχίσει να γίνεται γνωστός στον κύκλο του M. Ravel, ο οποίος μάλιστα τον αποκαλούσε "ο ιδιοφυής μαθητής μου". Ο Ριάδης ολοκλήρωσε την όπερα σε μορφή Particell, αλλά για άγνωστους λόγους ενορχήστρωσε μόνον τη δεύτερη πράξη. Με το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ριάδης εγκατέλειψε τη γαλλική πρωτεύουσα για να επιστρέψει στη γενέτειρά του Θεσσαλονίκη, όπου και διορίστηκε ως καθηγητής πιάνου και θεωρητικών στο Κρατικό Ωδείο. Έκτοτε, η όπερα έμεινε στο συρτάρι του συνθέτη και δεν έγινε ποτέ ξανά λόγος για αυτήν. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης πανδημίας του Covid 19, και ύστερα από τη φιλική προτροπή του αγαπημένου του συναδέλφου Βύρωνα Φιδετζή, ο Βλαδίμηρος Συμεωνίδης αποφάσισε να αναλάβει το δύσκολο εγχείρημα της αποκατάστασης και της ενορχήστρωσης της πρώτης και τρίτης πράξης, έτσι ώστε το φιλόδοξο αυτό έργο του Αιμίλιου Ριάδη να καταστεί εκτελέσιμο, με την ελπίδα πως η παρουσίαση της Γαλάτειας, 110 χρόνια μετά τη σύνθεσή της, θα συμβάλλει στην διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης για την σπουδαιότητα του έργου του Ριάδη στη μουσική ιστορία της Ελλάδας, αλλά και για την θέση του συνθέτη στο μουσικό γίγνεσθαι της Ευρώπης κατά την πρώτη δεκαπενταετία του 20ου αιώνα.
|
|
|
Με μία σπουδαία καριέρα 50 χρόνων πίσω του, στην κορυφή του κόσμου, ο σπουδαίος μαέστρος Thomas Sanderling διευθύνει για πρώτη φορά την Κ.Ο.Θ. σε μία συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Η εξωτική ουβερτούρα από την όπερα του Μότσαρτ ‘Απαγωγή από το Σεράι’ ανοίγει το δρόμο για ένα κλασικό στις ρίζες του πρόγραμμα, που συνεχίζεται με το γεμάτο εμπνεύσεις και λάμψη κοντσέρτο για βιολί του Μέντελσον, για να καταλήξουμε στο αναμφισβήτητο magnum opus του Μπραμς, τη δραματική 4η συμφωνία του, που προκαλεί συνεχώς το διανοητικό και συναισθηματικό κόσμο του ακροατή, χαρίζοντας μερικές από τις βαθύτερες και σκοτεινότερες στιγμές του 19ου αιώνα. Πρόγραμμα: Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791): Εισαγωγή από την όπερα «Απαγωγή από το Σεράι», Φέλιξ Μέντελσον-Μπαρτόλντι (1809-1847): Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε μι ελάσσονα, έργο 64, Γιοχάνες Μπραμς (1833-1897): Συμφωνία αρ.4 σε μι ελάσσονα, έργο 98.
|
|
|
Ο Αιμίλιος Ριάδης και η εποχή του
13 Μαΐου 2024
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου που συνδιοργανώνουν η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, συνεχίζεται με το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αιμίλιος Ριάδης, που παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει μουσική του σπουδαίου Θεσσαλονικιού συνθέτη, από τον οποίο το σχήμα πήρε και το όνομά του, αλλά και σύγχρονών του συνθετών, όπως ο Σκαλκώτας και ο Μπάρτοκ. Συμμετέχουν: Κουαρτέτο εγχόρδων ‘Αιμίλιος Ριάδης’, Ανδρέας Παπανικολάου (βιολί), Γιώργος Κουγιουμτζόγλου (βιολί), Αλεξάνδρα Βόλτση (βιόλα), Λίλα Μανώλα (βιολοντσέλο). Πρόγραμμα: Αιμίλιος Ριάδης (1880-1935): Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.1 σε σολ (I. Allegro di molto, II. Variations), Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949): Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.3 (1966), Μπέλα Μπάρτοκ (1881-1945): Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.3, Sz.85.
|
|
|
Έτσι τα γνώρισα, έτσι τα αγάπησα
Νίκος Γκροσδάνης
Εκδόσεις Επίκεντρο
Από παιδί ακόμα ζούσε σε μιαν «άλλη πραγματικότητα». Τα γεγονότα που βίωνε στο χωριό του, τον έκαναν να θέλει να δραπετεύει και να ζει σε έναν δικό του κόσμο. Οδηγός σε όλα αυτά η τέχνη, σε όλες τις μορφές της, και τα «μυθικά» πρόσωπα που συνεχώς συναντούσε στις ανακαλύψεις του. Ονειρευόταν πως ίσως κάποτε συναντούσε κάποια από αυτά τα «μυθικά» πρόσωπα, μιας και ήθελε πάντα να μάθει κάτι περισσότερο γι' αυτά και κυρίως για το έργο τους. Παράλληλα, συνέβησαν κάποια γεγονότα που τον σημάδεψαν και τα κουβαλούσε εντός του. Ορισμένα από αυτά τα διηγούνταν σε κάποιους φίλους ή παρέες, και η παρότρυνσή τους ήταν πως θα έπρεπε να μην μείνουν ως ανάμνηση αλλά να περάσουν στο χαρτί, μιας και τα πρόσωπα που αφορούσαν έγραψαν την ιστορία του πολιτισμού αυτής της χώρας. Αρκετά από αυτά τα κείμενα φιλοξενήθηκαν σε κάποια έντυπα ή διαβάστηκαν στο ραδιόφωνο. Και ήρθε το πλήρωμα του χρόνου εκείνα που δεν τα πέρασε σκουριά ο χρόνος και παραμένουν επίκαιρα να συγκεντρωθούν σε αυτόν τον τόμο για να θυμίζουν, μαζί με όσα μας χάρισαν τα πρόσωπα αυτά με το έργο τους, την ομορφιά αυτού του τόπου...
|
|
Στα ίχνη των Εβραίων της Ελλάδας
Αναστάσιος Καράμπαμπας
Εκδόσεις Ψυχογιός
Ίσως σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα η εβραϊκή παρουσία δεν παρουσιάζει τέτοια ποικιλομορφία και ενδιαφέρον όσο στην Ελλάδα. Tα πρώτα ίχνη της ανιχνεύονται κατά την αρχαιότητα. Πιθανόν πρόκειται για τις παλαιότερες εβραϊκές κοινότητες επί ευρωπαϊκού εδάφους. Εξελληνισμένοι Ρωμανιώτες, Σεφαραδίτες της Δυτικής Μεσογείου και Ασκεναζίτες της Κεντρικής Ευρώπης δημιουργούν ένα μοναδικό και πολύχρωμο μωσαϊκό κοινοτήτων, στο οποίο καθεμία αποτελεί αναπόσπαστη ψηφίδα, με τη δική της συναρπαστική ιστορία. Η Θεσσαλονίκη ως η Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων, τα Ιωάννινα ως πρωτεύουσα των Ρωμανιωτών, τα Χανιά, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Διδυμότειχο, η Χαλκίδα, η Κομοτηνή, η Λάρισα, o Bόλος, η Καβάλα, η Αθήνα, όλες μαζί αλλά και κάθε κοινότητα ξεχωριστά αναδεικνύονται ως αναπόσπαστο κομμάτι του Ελληνισμού και της πλούσιας ιστορίας της χώρας. Για πρώτη φορά, καταβάλλεται προσπάθεια να παρουσιαστεί επιστημονικά στην ελληνική βιβλιογραφία μια πλήρης και συνολική εικόνα της ιστορίας των Εβραίων της Ελλάδας, μέσα από μαρτυρίες, φωτογραφίες, ποιήματα και τραγούδια από τη στιγμή που εμφανίστηκαν στον ελλαδικό χώρο μέχρι το Ολοκαύτωμα και μετέπειτα.
|
|
|
To 2o Hoppy Festival 2024 επιστρέφει με ένα ανεξάντλητο διήμερο πρόγραμμα για παιδιά στον αύλειο χώρο του Νόησις και στις εγκαταστάσεις της ΧΑΝΘ. Το φετινό πρόγραμμα του Hoppy Festival είναι ακόμα πιο διασκεδαστικό, συμπεριληπτικό και…extreme! Έχοντας ως προτεραιότητα την ανάδειξη της αξίας του παιχνιδιού ως αναγκαίο στοιχείο για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας των παιδιών, το Hoppy Festival θέτει επιπλέον στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός του τη σημαντικότητα της διατροφής και του αθλητισμού στη ζωή τους και κάνει πραγματικότητα το όραμά του για ένα φεστιβάλ και μια κοινωνία που αγκαλιάζει όλα τα παιδιά! Όλα τα παιδιά που θα βρεθούν στο Νόησις θα έχουν την ευκαιρία να ξεφαντώσουν με παιχνίδι, δημιουργικές δραστηριότητες, παράλληλες δράσεις, καινοτόμες και εναλλακτικές μεθόδους δημιουργικής απασχόλησης με τις οποίες θα διασκεδάσει όλη η οικογένεια.
|
|
|
Οδυσσεβάχ
13 Μαΐου 2024
Θέατρο Σοφούλη
Ο Θεατρικός Όμιλος του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πεύκων και ο 25μελής του θίασος παρουσιάζουν τον “Οδυσσεβάχ” της Ξένιας Καλογεροπούλου στο Θέατρο Σοφούλη. Χορός, τραγούδι, πρόζα, χιούμορ, συγκίνηση και πολλή πολλή δουλειά από μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης. Η Ξένια Καλογεροπούλου έγραψε την ιστορία του Οδυσσεβάχ από την Ιθαγδάτη που ταξιδεύει ψάχνοντας το Κυκλολωτογοργοκιρκιλάριζο. Χρησιμοποιώντας στοιχεία από την Οδύσσεια, από τις Χίλιες και μία νύχτες, και πολλά άλλα παραμύθια. Η Ξένια Καλογεροπούλου γράφει για την ιστορία: "Από τότε που υπάρχει η “Μικρή Πόρτα” άλλαξα συχνά απόψεις για το τι θα ‘πρεπε να ‘ναι μια παιδική παράσταση και σίγουρα θ’ αλλάξω ακόμα. Το 1980 άρχισε να σχηματίζεται στη σκέψη μου, συγκεχυμένα, αλλά επίμονα, η μορφή του πρώτου θεατρικού έργου που θα ‘τανε “δικό μας”. Ήθελα να ‘ναι ένα έργο που, όπως τα παλιά παραμύθια, ν’ απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους κι όσα δεν καταλαβαίνουν τα παιδιά, να τα μαντεύουν και να τα ονειρεύονται. Ψάχνοντας, λοιπόν, για θέμα, ξαναδιάβασα την “Οδύσσεια”. Ύστερα διάβασα τις “Χίλιες και μία νύχτες” κι έπεσα πάνω στο Σεβάχ το Θαλασσινό. Μετά, όσα παραμύθια βρήκα, ελληνικά και ξένα. Αυτά τα παραμύθια τα κράτησα για μήνες πολλούς μέσα μου, κι ύστερα, με κέφι παιδιού και αγωνία ενηλίκου, προσπάθησα να φτιάξω το παραμύθι που θα ‘θελα να παίξουμε. Έτσι βγήκε ο “Οδυσσεβάχ”, ή, όπως είπε μια μικρή μου φίλη, η “Οδυσσεβάχεια”.
|
|
|
Συναυλία MOUSA: Αποχαιρετώντας την Άνοιξη
22 Μαΐου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης MOYSA αποχαιρετά την άνοιξη με αγαπημένα ρομαντικά κομμάτια του ορχηστρικού ρεπερτορίου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει στο Α’ Μέρος J. Sibelius: Andante Festivo, P.M. Dubois: Concerto for alto saxophone and strings, 1ο και 2ο μέρος, Πρόδρομος Μιχαηλίδης σαξόφωνο, W.A. Mozart: Bassoon Concerto in B flat major, K.191, 1ο μέρος Κυριάκος Νικολάου φαγκότο, W.A. Mozart: Clarinet Concerto in A major, K.622, 1ο μέρος, Ειρήνη Χαραλαμπάκη κλαρινέτο και στο Β’ Μέρος C. Saint-Saëns: Morceau de Concert, Op.154 Ζωή Κουντούρη άρπα, P.I. Tchaikovsky: Concerto for violin and orchestra in D major, 1ο μέρος, Αθανάσιος Κυπάρος βιολί. Η MOYSA δημιουργήθηκε από τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο του 2015, με πρωτοβουλία του διεθνούς πιανίστα και Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Οργανισμού, Γιώργου - Εμμανουήλ Λαζαρίδη, και με ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Είναι μία κοινότητα νέων μουσικών από τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές της χώρας, ηλικίας 8 έως 25 ετών. Σκοπός της είναι η περαιτέρω εκπαίδευση των μελών της στην ορχηστρική τέχνη και σε άλλους συναφείς τομείς, η δημιουργία ευκαιριών για διεθνείς συνεργασίες μεταξύ νέων Ελλήνων μουσικών και καταξιωμένων καλλιτεχνών και μουσικών συνόλων από όλο τον κόσμο, καθώς και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευαισθησίας, μέσω της μουσικής.
|
|
|
|
|