Η διαχειριστική ομάδα του Ημερολογίου της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος επιλέγει μεταξύ πολιτιστικών δρώμενων, εικαστικών εκθέσεων, θεατρικών και μουσικών εκδηλώσεων και νέων εκδόσεων, και προτείνει:
[πατήστε τους τίτλους του κάθε άρθρου για να μεταφερθείτε στην εκάστοτε ιστοσελίδα]
|
|
|
|
Ο Νταλί πίστευε ότι για να επιβιώσει η ζωγραφική, θα πρέπει να συνδεθεί με τη χρήση των υπολογιστών. Θεωρούσε ότι οι υπολογιστές είναι το μέλλον. Πρόβλεψε ένα μέλλον όπου οι μηχανές θα έχουν την ικανότητα να σκέφτονται από μόνες τους, ακόμα και να δημιουργούν Τέχνη. Η έκθεση είναι μία συναρπαστική περιήγηση στα πιο διάσημα έργα του Σαλβαδόρ Νταλί από μια εντελώς νέα οπτική. Μια εμπειρία αιχμής που βασίζεται σε παράλληλα σύμπαντα, την κβαντική φυσική, την τέταρτη διάσταση, την οπτική, την ιερή γεωμετρία και την αλληλουχία DNA όπως ερμηνεύονται από τον Νταλί μέσα από τα έργα του. Στους πίνακές του συμφιλιώνονται η πίστη στο Θεό με την επιστήμη. Η χρυσή τομή καθιερώνει τη γεωμετρική τελειότητα, το αισθητικό ιδεώδες με το οποίο ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο. Ο Νταλί το εφαρμόζει στα έργα του, όπου ανακαλύπτουμε σχήματα οργανωμένα υπό αυτήν τη μυστική γεωμετρία. Ο διπλός έλικας του DNA γοητεύει τον Νταλί. Η σπείρα που μεταφέρει γενετική κληρονομιά είναι οι καμπύλες μέσω των οποίων ο Θεός μεταφέρει την αθανασία. Ο θαυμαστός κόσμος του πρωτοπόρου καλλιτέχνη ζωντανεύει μπροστά στα μάτια μας μέσα από τρισδιάστατες προβολές, την εμπειρία της εμβύθισης και της εικονικής πραγματικότητας.
|
|
|
Tο Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας – Θράκης και η Αρτέον Εκδοτική διοργανώνουν την έκθεση: Τα δέντρα του τόπου μας – Έμπνευση στη σκιά των δέντρων! η οποία στηρίζεται στην ομότιτλη, βραβευμένη από την Ακαδημία Αθηνών, εικονογραφημένη έκδοση της Καλλιόπης Στάρα (Αρτέον, 2021). Σκοπός της -μαζί με όλες τις δράσεις που την πλαισιώνουν- είναι να συστήσει στο ευρύ κοινό τον πλούτο και την ποικιλία των δέντρων του βουνού και του λόγγου της ελληνικής φύσης και να προβάλει τη σχέση τους με τον πολιτισμό, την ιστορία, τον μύθο και τις τοπικές κοινότητες της πατρίδας μας. Ταυτόχρονα, η έκθεση φιλοδοξεί να αναδείξει την προσφορά των δέντρων και κατ’ επέκταση του δάσους στο περιβάλλον, τον άνθρωπο και σε όλες τις μορφές ζωής ως συστατικού τόσο της φυσικής όσο και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
|
|
|
To MΟΜus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος προσκαλούν το κοινό στη σειρά δραματοποιημένων ξεναγήσεων «Nelly’s σέλφι: ένα απόγευμα μαζί», στο πλαίσιο της έκθεσης «Nellys» που παρουσιάζεται στο μουσείο. Η διάσημη φωτογράφος Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, 1899-1998) συντονίζεται με το παρόν και καλείται να βγάλει μία … σέλφι φωτογραφία σε μια διαφορετική ξενάγηση, με τη μορφή θεατρικού μονολόγου, σε σύλληψη-σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, η οποία έγραψε το κείμενο ειδικά για την έκθεση. Μέσα από μνήμες που ανασύρει μπροστά μας η Nelly’s την οποία υποδύεται η ηθοποιός Λίλα Βλαχοπούλου, μας υποδέχεται στο σπίτι της και ξεδιπλώνει το νήμα της ζωής της μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση. «Το κείμενο αποτελεί δραματουργικό κράμα οπτικού και έντυπου αρχειακού υλικού, βιβλιογραφικών μελετών – ανάμεσα σε αυτές και της βιογραφίας της ίδιας της Nelly’s με τον τίτλο ‘Αυτοπροσωπογραφία’–, συζητήσεων με τους μελετητές της και μυθοπλασίας. Κυρίως της τελευταίας, όπως οφείλει να είναι το βλέμμα στη σκηνή», σχολιάζει στο σκηνοθετικό της σημείωμα η Χριστίνα Χατζηβασιλείου.
|
|
|
Από τις 6 Απριλίου θα έχει κανείς την ευκαιρία να εξερευνήσει στη γκαλερί Nitra (στην οδό Φιλίππου του κέντρου της Θεσσαλονίκης), ένα δάσος με έργα τέχνης από συνολικά 8 καλλιτέχνιδες/καλλιτέχνες. Δάσος, γιατί όλα ανεξαιρέτως τα έργα της έκθεσης αφορμούνται από την ίδια τη φύση και την σχέση μας με αυτήν. Από την άρρηκτη σχέση μας με τον φυσικό μικρόκοσμο και μακρόκοσμο, που αποτελεί και τον κοινό -εννοιολογικό και εικονογραφικό- παρονομαστή στις δουλειές των επιλεγμένων καλλιτεχνών της έκθεσης. Ζωγραφική, γλυπτική, μικτές τεχνικές, ακόμη και παιχνίδια, καλλιτεχνικές οπτικές που μοιάζουν πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, ωστόσο όλες έχουν ως κατεξοχήν σημείο αναφοράς τη φύση και τις αναρίθμητες πτυχές και όψεις της. Στην έκθεση «Μες στο δάσος» θα μπορεί να συναντήσει κανείς έργα άλλοτε παραστατικού και άλλοτε αφαιρετικού χαρακτήρα, εστιασμένα άμεσα ή υπαινικτικά στο δάσος και στα μεγάλα ή στα μικροσκοπικά, ενίοτε σχεδόν αφανή όντα που το συνθέτουν. Θα μπορεί να κοιτάξει ψηλά αλλά και στο έδαφος, να εντοπίσει επιμέρους καλλιτεχνικές όψεις δισδιάστατης ή τρισδιάστατης σύνδεσης με το χώρο και με τη φύση. Να διαπιστώσει ότι ακόμη και μέσα από έργα τέχνης εντελώς διαφορετικής κλίμακας και προσέγγισης, μπορεί να προκύπτει ένας διάλογος παραστατικός ή μεταφορικός μεταξύ τους, ώστε εντέλει να απαρτίζουν ένα «δάσος» που μπορεί να λειτουργεί όπως ακριβώς αυτό που οργανικά είναι: ως ολότητα.
|
|
|
Ο Γιώργος Λαζόγκας, εννοιολογικός καλλιτέχνης και ομότιμος καθηγητής της ΑΣΚΤ μαζί με τον Θανάση Δάπη σημαντικό εικαστικό της νεότερης γενιάς, εγκαινιάζουν έργα τους στην Γκαλερί Λόλα Νικολάου από τις 21 Μαρτίου. Όπως επισημαίνει για τον Γιώργο Λαζόγκα ο επιμελητής της έκθεσης, καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης Ευθύμης Λαζόγκας: Ο Λαζόγκας πάντα υποστήριζε ότι «Το θραύσμα είναι το όλον». Στο εικαστικό του ιδίωμα το θραύσμα φέρει την μνήμη της εικόνας του όλου, παραμένει όμως ως καταγραφή του ελάχιστου καθώς αποφεύγει την φλυαρία της αφήγησης, αφουγκράζεται τη σιωπή και την ποίηση του non finito. Αποτελεί υπαινιγμό, αλληγορία, και σύμβολο παίζοντας ανάμεσα στην φαντασία και το άρρητο. Για τον Θανάση Δάπη ο επιμελητής αναφέρει: Χωρίς να χάσει καθόλου την αθωότητα της παιδικής γραφής και σκέψης, ο Δάπης επιχειρεί με μορφοπλαστικό όπλο την ανεπιτήδευτη ενστικτώδη γραφή μια καινούργια αφηρημένη διήγηση που τείνει να εισάγει στο έργο του πολλαπλές αναγνώσεις. Το χρώμα, το σχέδιο, η σύνθεση πρωταγωνιστούν. Ο Δάπης πίσω από κάθε σχέδιο που διατυπώνει εφευρίσκει ένα προσωπικό εικαστικό αλφάβητο μέσα από σύμβολα, κώδικες και έννοιες που εισάγονται σε κάθε έργο προκαλώντας έτσι το θεατή να ψηλαφίσει την σκέψη του.
|
|
|
Ο κύριος Λιν κρατώντας στην αγκαλιά του τη Σανγκ ντιού, τη μικρή εγγονή του και τη μόνη επιζήσασα της οικογένειάς του, εγκαταλείπει το κατεστραμμένο από τον πόλεμο χωριό του και φτάνει στην Ευρώπη πρόσφυγας. Εκεί, χωρίς να γνωρίζει τίποτα για τη νέα χώρα και χωρίς να αντιλαμβάνεται τη γλώσσα των ξένων, αφήνει τη μοίρα του στα χέρια των αρμόδιων αρχών που τον περιθάλπουν. Μέχρι που γνωρίζει τον κ. Μπαρκ. Ο κ. Μπαρκ μιλάει συνέχεια στη γλώσσα του και ο κ. Λιν σιωπηλός απολαμβάνει την παρέα του. Μια δυνατή φιλία καλλιεργείται ανάμεσα στους δύο άντρες, με εξομολογήσεις, με σεβασμό απέναντι στον εκφρασμένο ή στον σιωπηλό πόνο, με συμπόνοια και φροντίδα. Η νουβέλα La petite fille de monsieur Linh του Φιλίπ Κλοντέλ δημοσιεύτηκε το 2005 στη Γαλλία. Μέσα από την ιστορία του κ. Λιν, ο συγγραφέας μιλάει για τον ξεριζωμό, το τραύμα, τη συμφιλίωση, τη συντροφικότητα, την αγάπη αλλά και για τη ζωτική ανάγκη των ανθρώπων για σύνδεση και επικοινωνία. Ο Guy Cassiers συνδυάζει το πάθος του για τη λογοτεχνία με τα οπτικά μέσα και οδηγείται σε ένα σκηνικό αποτέλεσμα, που αποτυπώνει τη δική του πολύ ιδιαίτερη σκηνοθετική γραφή.
|
|
|
Το μουσικό όσο και θεατρικό έργο του Γιώργου Ανδρέου και του Οδυσσέα Ιωάννου «Μαρίκα με είπανε - Μαρίκα με βγάλανε» είναι ένας φόρος τιμής στις αρχετυπικές γυναικείες μορφές που επηρέασαν το Ελληνικό Λαϊκό και Ρεμπέτικο τραγούδι του περασμένου αιώνα. Οι γυναίκες του Τραγουδιού μας, ηρωίδες της σκηνής και της ζωής, με την τέχνη τους και την πίστη τους στο θαύμα, υψώθηκαν σε θαυμαστά πρόσωπα του Ελληνικού Πολιτισμού. Οι φωνές τους έχουν συντροφέψει και σημαδέψει την ιστορική διαδρομή του Ελληνισμού. Τα τραγούδια που ερμήνευσαν αλλά και οι ζωές που έζησαν, αποτελούν πολύτιμη μαρτυρία και πνευματική παρακαταθήκη. Το έργο αναφέρεται στην χρονική περίοδο ανάμεσα στο 1920 και το 1960. Σαράντα χρόνια που διαμόρφωσαν το Ελληνικό Λαϊκό Τραγούδι σε όλες του τις εκδοχές - Σμυρνέϊκο, Ρεμπέτικο, Λαϊκό. Σαράντα χρόνια αριστουργημάτων δίπλα σε θριάμβους και καταστροφές του Ελληνισμού. Σαράντα χρόνια συναρπαστικά, συνταρακτικά, αλησμόνητα. Και χάρη στην εφεύρεση της ηχογράφησης, οι μαγικές φωνές είναι πάντα κοντά μας, ηχούν και συγκλονίζουν, γεννώντας την βιωματική διδαχή που μόνο η Παράδοση μπορεί να προσφέρει, από στόμα σε στόμα, από γενιά σε γενιά. Με αφορμή, βιογραφικά και πραγματικά γεγονότα το έργο αφηγείται την Ιστορία όχι όπως έγινε "στ' αλήθεια", αλλά "πειράζοντας" κάποιες παραμέτρους της αναρωτιέται πώς θα ήταν αν είχαν γίνει τα πράγματα αλλιώς.
|
|
|
«To έργο παρουσιάζει τρεις περιπτώσεις ανθρώπων: ένας ψυχοθεραπευτής ως εκπρόσωπος της Επιστήμης, ένας θεατρικός συγγραφέας ως εκπρόσωπος της Τέχνης και, τέλος, μια διαφημίστρια ως εκπρόσωπος της Επικοινωνίας. Και οι τρεις είναι διαχειριστές του λόγου και της εικόνας, διανοούμενοι και επιτυχημένοι. Απέναντί τους, ένας μοναχικός άνθρωπος, η Φωτεινή, που δεν ξέρει να διαχειρίζεται τίποτα, εκτός ίσως από τη φαντασία και τις αναμνήσεις της». Έτσι περιγράφει ο Βασίλης Κατσικονούρης το «Πήρε τη ζωή της στα χέρια της», που έγραψε το 2006-2007. Στη συνέχεια αναφέρει ότι το «Πήρε τη ζωή της στα χέρια της» θα μπορούσε να θεωρηθεί το τρίτο έργο μιας τριλογίας που ξεκινά με το «Γάλα» και συνεχίζεται με τους «Αγνοούμενους – μια ενδιαφέρουσα ζωή», στην οποία θα έδινε τον τίτλο «Η τριλογία των ανυπεράσπιστων». Το έργο «Πήρε τη ζωή στα χέρια της» του Βασίλη Κατσικονούρη που θα παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία Φρόσως Λύτρα, στο Φουαγιέ του Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών είναι μια τρελή… τρελή… τραγωδία για τη δύναμη της εικόνας, το «φαίνεσθαι» και το «είναι», τα παιχνίδια της φαντασίας, την αλήθεια και το ψέμα.
|
|
|
Στην πόλη Σε Τσουάν της Κίνας, τρεις θεοί αναζητούν κατάλυμα για μια νύχτα. Η πόρνη Σεν Τε είναι η μόνη που δέχεται να τους φιλοξενήσει. Οι θεοί την ανταμείβουν με ένα σημαντικό χρηματικό ποσό, αναγνωρίζοντας σε αυτήν έναν καλό άνθρωπο∙ τον καλό άνθρωπο που αναζητούσαν στη γη. Η Σεν Τε με το ποσό αυτό ανοίγει ένα καπνοπωλείο. Ωστόσο, η ανάγκη της να βοηθάει αλλά και η δυσκολία της να πει όχι στις απαιτήσεις των άλλων, σύντομα την οδηγούν σε αδιέξοδο. Τότε εμφανίζεται ο Σουί Τα, ο μακρινός ξάδελφος που θα βάλει σε τάξη τα πράγματα, μακριά από συναισθηματισμούς και από φιλανθρωπίες. Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ εκκινώντας από την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος είναι προϊόν του κοινωνικού του περιβάλλοντος, είναι εύπλαστος και μεταβαλλόμενος, δημιουργεί ένα σκηνικό πείραμα, θέτοντας ένα κεντρικό ερώτημα ηθικής: μπορεί ένας καλός άνθρωπος να επιβιώσει παραμένοντας καλός σε μια κοινωνία εκμετάλλευσης και αδικίας; «Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά είναι η πρώτη συνεργασία του σκηνοθέτη με το ΚΘΒΕ και η πρώτη φορά που ο ίδιος σκηνοθετεί έργο του μεγάλου Γερμανού δραματουργού Μπέρτολτ Μπρεχτ.
|
|
|
Βράδυ. Η Σωτηρία βρίσκεται στο νοσοκομείο λίγο πριν την εγχείρηση που θα της στερήσει τη φωνή. Η ζωή της θα περάσει σαν ταινία μπροστά από τα μάτια της. Οι δικοί της άνθρωποι, η οικογένειά της, ο άντρας της, τα πάθη της. Άνθρωποι που αγάπησε και την αγάπησαν κι άλλοι που την πίκραναν ή την στήριξαν όταν πρωτοξεκίνησε. Η Σοφία Βέμπο που χωρίς να το γνωρίζει τη μύησε στο τραγούδι, ο Βασίλης Τσιτσάνης που της άνοιξε το δρόμο, ο Παπαϊωάννου που αγάπησε βαθιά. Φτάνει μέχρι τον Ανδριόπουλο και τον Σαββόπουλο που την έφεραν πιο κοντά στις νεότερες γενιές. Αυτό το βράδυ η Σωτηρία θα «βουτήξει» σε μια ζωή που επηρεάστηκε σημαντικά από συνθήκες και γεγονότα μιας ολόκληρης εποχής. Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Σοφίας Αδαμίδου και της Ντίνας Κώνστα.
|
|
|
Οι «Σκηνές από ένα γάμο» γράφηκαν ακριβώς 50 χρόνια πριν, αρχικά ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα ως κινηματογραφική ταινία με παγκόσμια επιτυχία. «Χρειάστηκαν δυόμισι μήνες για να γράψω αυτές τις σκηνές. Μου πήρε μια ολόκληρη ενήλικη ζωή για να τις ζήσω» έλεγε ο Μπέργκμαν. Πράγματι, η ιστορία της Μαριάννε και του Γιόχαν αποτυπώνει με αδυσώπητη ειλικρίνεια και σχεδόν ντοκουμενταρίστικο ρεαλισμό τα στάδια της φθοράς και της παρακμής μιας συζυγικής σχέσης. Κρατώντας την δομή και τους υπέροχα ειρωνικούς τίτλους των «σκηνών», η Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί τη Μαρίνα Ασλάνογλου και τον Νίκο Ψαρρά σε μια παράσταση για το υπαρξιακό πεδίο συνάντησης, αλλά και σύγκρουσης με τον Άλλον.
|
|
|
Ένας μοναχικός Νεοϋορκέζος, ο κύριος Γκρην ο οποίος έχει αποτραβηχτεί μετά το θάνατο της γυναίκας του στο διαμέρισμά του στο Μανχάταν δέχεται τις επισκέψεις ενός νεαρού ο οποίος εργάζεται σε μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία. Η σχέση αυτή θα αλλάξει για πάντα και τους δύο. Θα σύρει τον καθένα έξω από τη ζώνη ασφαλείας του, θα απειλήσει τις επιφανειακές τους βεβαιότητες, θα απαλύνει τα αγκάθια τους. Οι δύο αυτοί τόσο γνώριμοι σε όλους μας χαρακτήρες ο ηλικιωμένος Γκρην και ο νεαρός Ρος που τους έφερε κοντά ένα επιπόλαιο ατύχημα, θα διανύσουν όλη την ανθρώπινη διαδρομή από το ξεκαρδιστικό γέλιο ως τα πιο λυτρωτικά δάκρυα συγκίνησης. Μαζί θα καταργήσουν την απόσταση που τους χωρίζει και θα γίνουν – με έναν τρόπο βαθύ και αμετάκλητο – συγγενείς. Ένας θεατρικό έργο – ύμνος στη διαφορετικότητα που έχει παιχτεί σε περισσότερες από 50 χώρες, αποσπώντας πολλαπλά θεατρικά βραβεία. Μια σύγχρονη ιστορία που προτείνει την ανθρώπινη τρυφερότητα ως βασικό όπλο αντίστασης στις θηριωδίες του παρελθόντος, αλλά και τις αγκυλώσεις του παρόντος.
|
|
|
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τον Λεωνίδα Καβάκο και τους Apollωn Ensemble, σε μία μουσική παράσταση με κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Ο Λεωνίδας Καβάκος και το Apollωn Ensemble, ένα νεοϊδρυθέν σχήμα με κορυφαίους Έλληνες μουσικούς επιλεγμένους από τον ίδιο, θα παρουσιάσουν τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, στην Αίθουσα Φίλων Μουσικής Μ1. Αξίζει να σημειωθεί πως με το ίδιο σχήμα ηχογράφησε μόλις τα μνημειώδη έργα για τη θρυλική εταιρία Sony, ενώ η συναυλία στη Θεσσαλονίκη αποτελεί προπομπό για τη μεγάλη συναυλία τους στη Musikverein της Βιέννης.
|
|
|
Η Τάνια Τσανακλίδου μια ερμηνεύτρια που έχει “σφραγίσει” με τη φωνή και την ευαισθησία της μερικά από τα πιο αγαπημένα τραγούδια του σύγχρονου ελληνικού ρεπερτορίου έρχεται την Πέμπτη 4 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Σε ένα πρόγραμμα που θα θυμίσει στους μυημένους αξέχαστες παραστάσεις της, θα δούμε ξανά την αγαπημένη μας Τάνια να μας παρασέρνει στον μουσικό της κόσμο με την ερμηνεία και την γοητευτική σκηνική παρουσία της. Η Τάνια και οι φίλοι της, ο Κώστας (Νικολόπουλος), ο Βασίλης (Παναγιωτόπουλος), ο Νίκος (Παπαϊωάννου) και ο Παναγιώτης (Τσεβάς), συναντιούνται στην παράσταση αυτή όπως μια παρέα, λένε τις ιστορίες τους τραγουδώντας. Όλα συμβαίνουν επί σκηνής. Οι ματιές ανταλλάσσονται, τα αισθήματα μοιράζονται, τα απρόσμενα γίνονται κανονικά και όλοι αναζητούν τη λύτρωση σε ένα τραγούδι. Τα αγόρια κερνούν Batida de Coco, η Τάνια χορεύει μια Samba με το πάθος της Σουλτάνας της Φωφώς, τραγουδάει τις Μοίρες και τον Ανθρωπάκο και μας παρασύρει μακριά από την πραγματικότητα όταν μας καλεί να Πάμε κάπου. Και μαζί της όλοι εμείς, το κοινό που την ακολουθεί πιστά γιατί σαν κι εκείνη δεν είναι άλλη με διάθεση εφηβική, ερωτική, θεατρική, να ξεσηκώνει, να δημιουργεί ευφορία και να συγκινεί ταυτόχρονα.
|
|
|
Η Μεγάλη Όπερα στην Τζαζ είναι ένας φόρος τιμής ενός από τους μεγαλύτερους ευρωπαίους πιανίστες, του Danilo Rea, στους Ιταλούς συνθέτες που έκαναν το μελόδραμα διάσημο στον κόσμο, αλλά και στα εκπληκτικά αστέρια που το ερμήνευσαν, όπως η Μαρία Κάλλας, ο Beniamino Gigli και ο Enrico Caruso. Είναι μια παράσταση που προσφέρει ένα πρωτόγνωρο μουσικό ταξίδι, όπου οι νότες του πιάνου ενώνονται σε μια αφήγηση μεγάλης καλλιτεχνικής και ποιητικής απήχησης, μέσα από τις παγκοσμίου φήμης άριες των μεγάλων Ιταλών συνθετών Puccini, Rossini, Verdi, Bellini και Donizetti. Μια οπτική και ηχητική παράσταση, εμπλουτισμένη με την προβολή βίντεο ενός ιστορικού αρχείου ασπρόμαυρων φωτογραφιών, μαζί με υποβλητικά και πρωτότυπα σύγχρονα έργα τέχνης. Η αριστοτεχνική ερμηνεία του Danilo Rea ενισχύει την καλλιτεχνική αξία των φωνών από τις ιστορικές ηχογραφήσεις του 1910 κι έπειτα, καθώς και τις ακυκλοφόρητες εικόνες βίντεο, σε μια αρμονική συνύπαρξη μεταξύ των μελωδιών και του ζωντανού μουσικού αυτοσχεδιασμού. Μια νέα πολιτιστική και συναισθηματική εμπειρία, εμπνευσμένη από τις πιο αγαπημένες άριες, μεταφέρει τους θεατές σε μια διάσταση ζωντανής καλλιτεχνικής συμμετοχής, προσελκύοντας το ενδιαφέρον τόσο των φίλων της όπερας, όσο και του ευρύτερου κοινού, ενώ ξαναζωντανεύει ταυτόχρονα με έναν σύγχρονο τρόπο τη μεγάλη αξία του ιταλικού μελοδράματος.
|
|
|
Η φετινή Πασχαλινή συναυλία της Κρατικής 0ρχήστρας Θεσσαλονίκης είναι μία εντυπωσιακή συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, που συγκεντρώνει στη σκηνή κορυφαίους λυρικούς τραγουδιστές από όλο τον κόσμο, μαζί με την Κ.Ο.Θ. που την διευθύνει ο Βασικός Αρχιμουσικός της Leo McFall, αλλά και την περιώνυμη Χορωδία της Φιλαρμονικής της Σόφιας, στο πλαίσιο του προγράμματος ‘Θεσσαλονίκη-Σόφια: Βαλκανική Γέφυρα Πολιτισμού΄. Η ‘Missa Solemnis’ είναι μία πανηγυρική Θεία Λειτουργία που ο δημιουργός της χρειάστηκε 4 ολόκληρα χρόνια για να την ολοκληρώσει. Αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα επιτεύγματα του κορυφαίου συνθέτη και θεωρείται ως μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες που έχουν γραφτεί. Ένας ουμανιστής συνθέτης όπως ο Μπετόβεν γράφει ένα βαθιά θρησκευτικό έργο, με αποτέλεσμα να πλάθεται μέσα από αντιθέσεις, όπως η έμφυτη αμφιβολία και η αναζήτηση της εσωτερικής δύναμης, με τη βαθιά πίστη στο Θεό και την ελπίδα της τελικής λύτρωσης, που θα προκύψει τελικά όταν ενωθεί η δύναμη της ανθρώπινης θέλησης με την απαραίτητη θεϊκή βοήθεια. Ένα συγκλονιστικό θρησκευτικό δράμα που καθηλώνει τον ακροατή με τη δύναμη να εισβάλλει στα μύχια της ψυχής και να τη συγκινεί.
|
|
|
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΛΑΪΚΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ
26 - 28 Απριλίου 2024
Αποθήκη Δ, Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Το 3ο Φεστιβάλ Λαϊκής Κιθάρας ανοίγει και πάλι τις πόρτες του στις 26, 27 και 28 Απριλίου στην Αποθήκη Δ’, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης! Πάντα με την πεποίθηση ότι η λαϊκή μουσική δεν αποτελεί μουσειακό είδος, αλλά πραγματικά ζωντανή παράδοση, το φετινό φεστιβάλ διευρύνει τις θεματικές σε όλες τις δράσεις του. Σε αυτή την κατεύθυνση, οργανώνει στρογγυλά τραπέζια, σεμινάρια και ομιλίες γύρω από τους σύγχρονους προβληματισμούς που συνδέονται με τη μουσική “βιομηχανία” και τους μουσικούς της, υποδέχεται και συνομιλεί συναυλιακά και με άλλες λαϊκές παραδόσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, που έχουν φτάσει συνεχώς εξελισσόμενες μέχρι σήμερα, ενώ στον χώρο της οργανοποιίας, φιλοξενεί πλέον όλα τα όργανα που κατασκευάζουν επιδέξια χέρια Ελλήνων οργανοποιών. Από την άλλη, τιμά το μπουζούκι, τον άρχοντα της λαϊκής μας μουσικής, με συναυλίες κορυφαίων εκπροσώπων του.
|
|
|
24ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος
2 - 10 Απριλίου 2024
Αίθουσα Σταύρος Τορνές, Αποθήκη 1, Λιμάνι
Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος επιστρέφει 2 με 10 Απριλίου 2024 για το καθιερωμένο ανοιξιάτικο ραντεβού του με το κοινό, με πλούσιο πρόγραμμα και σε ακόμα περισσότερες πόλεις. Εκτός από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, την Πάτρα και τα Χανιά, το φεστιβάλ ταξιδεύει φέτος και στην Καβάλα και την Καστοριά. Το πρόγραμμα, με 46 μεγάλου μήκους ταινίες, και 11 μικρού μήκους ταινίες, παρουσιάζεται σε 6 ενότητες και δίνει στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει ταινίες σε αβάν πρεμιέρ, αποκλειστικές προβολές, συναντήσεις με συντελεστές και παράλληλες εκδηλώσεις. Η αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών πόλεων συμβαδίζει με τη διαδρομή που θα ακολουθήσει η Ολυμπιακή Φλόγα διασχίζοντας προσεχώς την Ελλάδα και στη συνέχεια τη Γαλλία, για να φτάσει στο Παρίσι όπου θα διεξαχθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες αυτό το καλοκαίρι. Για τον ίδιο λόγο η θεματική ενότητα της φετινής διοργάνωσης είναι αφιερωμένη στην πόλη του Παρισιού.
|
|
|
Πράσινος ουρανός, μπλε χορτάρι
Σταύρος Ζαφειρίου
Εκδόσεις Νεφέλη
Πώς ένας Πιερρότος συνομιλεί με τον Φραντς Κάφκα; Που συναντιούνται ο Έγκον Σίλε με τον Γκέοργκ Τρακλ, ο Φριτς Λανγκ με τον Άλφρεντ Ντέμπλιν, ο Όττο Ντιξ με τον Μαγιακόφσκι; Τί συνδέει έναν Μακρονησιώτη με τον Οδυσσέα, ένα βαμπίρ με τον Βάλτερ Μπένγιαμιν, μια παιδική ζωγραφιά με τον Άγγελο της Ιστορίας; «Καμία κραυγή οδύνης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την κραυγή ενός ανθρώπου», λέει ο Βιττγκενστάιν. Κι εκείνος ο Βικέντιος που ζωγράφιζε πράσινο τον ουρανό και μπλε το χορτάρι γράφει στον αδερφό του: «Αφού έχουμε πάντα χειμώνα, ακούστε, αφήστε με ήσυχο να συνεχίσω τη δουλειά μου· αν αυτή η δουλειά είναι δουλειά τρελού, τόσο το χειρότερο. Δεν μπορώ να κάνω τίποτα τότε». Για το έργο του "Πράσινος ουρανός, μπλε χορτάρι" ο λογοτέχνης Σταύρος Ζαφειρίου έλαβε το Κρατικό Βραβείο Ποίησης 2023.
|
|
Για ποιον θεό μου μιλάς
Αιμίλιος Ριζογιάννης
Εκδόσεις Γράφημα
Τρεις φίλοι, δυο προσφυγόπουλα κι ένα εβραιόπουλο, γεννημένοι το 1925 στη Θεσσαλονίκη, μεγαλώνουν στην ταραγμένη δεκαετία του 1930, κάνοντας όνειρα και σχέδια για το μέλλον. Έρχεται, όμως, η γερμανική κατοχή, με τη βία των κατακτητών και των ντόπιων συνεργατών τους, για ν' αρχίσουν να γκρεμίζονται τα όποια όνειρα. Κι ακολουθεί η, ακόμα πιο σκληρή, εποχή των πρώτων μετακατοχικών χρονών.
|
|
|
Εθνικό Θέατρο της Βαρσοβίας: Η Ωραία Κοιμωμένη
7 Απριλίου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Η Ωραία Κοιμωμένη είναι η ομορφότερη ιστορία αγάπης του κλασικού μπαλέτου, το πιο συναρπαστικό έργο αναζήτησης της αληθινής αγάπης. Η εμπνευσμένη μουσική του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι και η αξεπέραστη χορογραφία του Μαριούς Πετιπά, με υπέροχα σκηνικά και κοστούμια εποχής, θα ξαναδώσουν στην Ωραία Κοιμωμένη τη διαχρονική της λάμψη σε μια μοναδική καλλιτεχνική συνάντηση με μεγάλα αστέρια του Εθνικού Θεάτρου της Βαρσοβίας. Βασισμένη στο παραμύθι του Καρόλου Περό, η Ωραία Κοιμωμένη δικαιολογεί τη φήμη της πιο συγκινητικής ιστορίας του κλασικού μπαλέτου. Η Ωραία Κοιμωμένη πάντα αποτελούσε πηγή έμπνευσης για όλες τις γενιές των χορευτών και χορογράφων. Σε κάθεσ κίνηση, σε κάθε σκηνή, σε κάθε πράξη του έργου αποτυπώνεται η διαχρονικότητα τω νσυναισθημάτων και η ομορφιά του κλασικού μπαλέτου. Αυτής που θα φωτίσουν καταξιωμένοι χορευτές του Εθνικού Θεάτρου της Βαρσοβίας.
|
|
|
The festival goes to the movies!
11ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΙΔΙΚΩΝ - ΝΕΑΝΙΚΩΝ ΧΟΡΩΔΙΩΝ
8 - 14 Απριλίου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Με κινηματογραφική διάθεση επιστρέφει το Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών 2024 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, τον Απρίλιο του 2024. Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης διοργανώνει το 11ο Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών με τίτλο: The Festival Goes to The Movies! στο οποίο συμμετέχουν χορωδιακά από το διεθνή και ελληνικό κινηματογράφο για μικτή χορωδία & σολίστ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει Εργαστήριο Παιδικών Χορωδιών, Εργαστήριο Νεανικών Χορωδιών, Παιδικές και Νεανικές Χορωδίες όμοιων φωνών, Συναυλία Νεανικών Χορωδιών μικτών φωνών, Νεανικές Χορωδίες μικτών φωνών και Συναυλία Παιδικών Χορωδιών Εργαστηρίου ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια του φεστιβάλ έχει αναλάβει η Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου.
|
|
|
Δημιουργική ρομποτική
6 - 13 Απριλίου 2024
ΝΟΗΣΙΣ
Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργικής ρομποτικής του Νόησις "Ανακαλύπτουμε τη ρομποτική και την αρχαία Ελλάδα, ανακυκλώνοντας (UpCycling) και επαναχρησιμοποιώντας τα παλιά μας παιχνίδια", είναι σχεδιασμένο για προνήπια, νήπια και παιδιά των πρώτων τάξεων Δημοτικού (Α' - Γ' Δημοτικού). Το τμήμα προσχολικής ηλικίας ξεκινάει με την κατανόηση του κυκλώματος χρησιμοποιώντας αγώγιμη πλαστελίνη, ενώ παράλληλα γίνεται εισαγωγή στην επαναχρησιμοποίηση υλικών (UPCYCLING), που είναι και η βασική θεωρία του μαθήματος. Το τμήμα σχολικής ηλικίας θα γνωρίσει το κύκλωμα, την αγωγιμότητα και όλες τις παρεμφερείς έννοιες που θα απασχολήσουν τα παιδιά στις μετέπειτα κατασκευές. Η Δημιουργική Ρομποτική είναι ένα πολυσύνθετο πρόγραμμα, με πλήρες μαθησιακό, εκπαιδευτικό, δημιουργικό, ιστορικό και βιωματικό χαρακτήρα. Κινείται, δε, σε ένα ασφαλές περιβάλλον πληροφοριών μέσα από την αρμονική παρουσίαση του διδακτικού υλικού.
|
|
|
Ο Μάγκας
της Πηνελόπης Δέλτα
13 και 14 Απριλίου 2024
Κινηματοθέατρο Κολοσσαίον
Η οικογένεια Βασιωτάκη μετακομίζει από την Αθήνα στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου μαζί με τον μικρό σκύλο της που ονομάζει «Μάγκα». Ο Μάγκας απολαμβάνει την αγάπη των παιδιών, αλλά θέλει να κερδίσει και τον σεβασμό των μεγάλων, κάνοντας κάτι «ηρωικό». Στην υπερβολική προσπάθειά του, κάνει τη μία γκάφα μετά την άλλη με αποτέλεσμα να πιστέψει ότι δεν τον θέλουν πια στο σπίτι. Ο κόσμος έξω όμως, είναι γεμάτος δυσκολίες και παγίδες και ο Μάγκας θα καταφέρει να επιβιώσει μόνο χάρη στη φιλία του με έναν κοκκαλιάρη, αδέσποτο σκύλο, χωρίς τρόπους αλλά «ψημένο» στους κινδύνους. Οι περιπέτειες και τα μαθήματα που θα πάρει ο Μάγκας στον «έξω κόσμο», θα αλλάξουν τον τρόπο σκέψης του, όχι όμως και τον ενθουσιασμό του για ζωή, αλληλεγγύη και συντροφικότητα. Μία νοσταλγική παράσταση γεμάτη περιπέτεια, γέλιο, συγκίνηση και τραγούδια από τον Βασίλη Λέκκα σε μουσική Νίκου Πιτλόγλου. Ο Βασίλης Λέκκας ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής τα τραγούδια της παράστασης.
|
|
|
Χρήστος Στανίσης: Ο Καραγκιόζης
24 - 28 Απριλίου 2024
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Ο καραγκιοζοπαίχτης Χρήστος Στανίσης παρουσιάζει παραστάσεις θεάτρου Σκιών, Καραγκιόζης, την πιο γνήσια μορφή λαϊκής τέχνης, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Ο αγαπημένος καραγκιοζοπαίχτης της Βόρειας Ελλάδας, μας υποδέχεται με δύο διαφορετικές εκσυγχρονισμένες, αλλά ταυτόχρονα και παραδοσιακές παραστάσεις του αγαπημένου μας ήρωα για μικρά και μεγάλα παιδιά και μία εντυπωσιακή έκθεση από φιγούρες του θεάτρου σκιών από όλον τον κόσμο. Σχολεία και οικογένειες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν παραστάσεις γεμάτες γέλιο, υπό τη συνοδεία επιλεγμένων παραδοσιακών οργάνων, αλλά και να μάθουν τα πάντα για αυτό το πολύτιμο κομμάτι της ελληνικής λαϊκής παράδοσης, το θέατρο σκιών.
|
|
|
|
|